Home » Pers en Media » Persberichten » Europees internetbedrijf Mercateo als model bij het MIT in de VS

Dubbelzijdige netwerkeffecten op B2B-platform

Europees internetbedrijf Mercateo als model bij het MIT in de VS

Mercateo oprichter en voormalig McKinsey consultant, Sebastian Wieser, sprak op uitnodiging van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) op het ‘Platform Strategy Executive Symposium’ van het MIT Media Lab over platformstrategieën en netwerkmodellen. Eind juli presenteerde hij aan de elite-universiteit in Boston voor 100 topmanagers, wetenschappers en branchejournalisten over de netwerkwerk-effecten van het B2B-platform Mercateo. Ook experts van ondernemingen, zoals Cisco en Salesforce en Academici deelden hun visie op ‘the economics of platform-centered markets’.

Mercateo’s netwerkeffecten en mechanismen

Onderwerpen van het MIT symposium waren platform- en netwerkeffecten, die niet alleen de groei van ondernemingen zoals Facebook en Google bepalen. Het van oorsprong Duitse e-commerce bedrijf Mercateo wordt bij het MIT ook gezien als één van de modellen met potentie, omdat Mercateo zelfversterkende dubbelzijdige netwerkeffecten tussen klanten en leveranciers genereert, waardoor zij zich wederzijds tot gebruik van het e-Procurement platform motiveren.

Voor ondernemingen maken de efficiënte procurementprocessen en het omvattende Mercateo assortiment in C-artikelen het aantrekkelijk om hun raamcontractleveranciers te motiveren hun producten via het Mercateo platform beschikbaar te stellen. Deze leveranciers hebben naast hun klant-specifieke raamcontractcatalogus ook de mogelijkheid het open assortiment van Mercateo te complementeren en zo meer omzet te genereren. “Dit deel van onze netwerkstrategie heeft geleid tot een omzetgroei van meer dan 30%”, aldus Sebastian Wieser.

Omgekeerd nemen leveranciers hun raamcontractklanten mee naar het platform. ”Zij doen dit terwijl ze hier eventueel meer concurrentie ervaren, want Mercateo beloont ze hiervoor. Leveranciers krijgen voor meegebrachte klanten een zogenaamde Last-Call-optie voor het geven van de beste prijs en kunnen zo ervoor zorgen dat ze de orders van hun klanten daadwerkelijk binnenhalen en de omzet in hun raamcontractassortiment zekerstellen. Dus leveranciers die actief en als eerste een nieuwe klant naar Mercateo brengen hebben een relatievoordeel, welke anders verloren kan gaan aan een concurrent”, verklaard Wieser tijdens zijn presentatie.

Efficiënt en voordelig voor leveranciers en klanten

De technische mogelijkheden om klanten, leveranciers en partners met elkaar te verbinden heeft Mercateo met een investering van meer dan 400 manjaren gecreëerd. “Ons team van softwareontwikkelaars en specialisten creëert naast innovatieve zoek- en e-procurement functies, dagelijks nieuwe koppelingen”, aldus Wieser. Dit brengt voor iedereen in het netwerk voordelen. Voor klanten maakt Mercateo het inkoopproces efficiënter. Door het koppelen van hun raamcontractleveranciers aan het branche-overkoepelende assortiment van Mercateo kan er een platform gebruikt worden voor de gehele inkoopbehoefte. Hiermee wordt de inkoop op één platform gebundeld, het aantal crediteurs gereduceerd en inkooptransparantie gerealiseerd. Leveranciers kunnen via een uniform systeem hun klanten efficiënt beheren, goedkeurings- en vrijgaveprocessen voor elektronische catalogi automatiseren en complexe transacties, zoals Cashback of Mercateo Auction, efficiënt implementeren en zo ook hun klantenrelaties versterken.

Resonantie: overtuigend platformconcept

“Mercateo is een fascinerend voorbeeld voor platformontwikkeling/evolutie. Zij innoveerden: marktplaats, leveranciersrelaties en prijsstelling”, twitterde George Westerman, Professor van de MIT Sloan School of Management, nog tijdens de MIT Platform Strategy Executive Symposium in het Engels.

De uitgebreide terugblik op het Platform Strategy Executive Symposium vindt u hier.