Home » Afgelopen events » MIT Platform Strategy Executive Symposium

Mercateo als model bij het MIT in de VS

MIT Platform Strategy Executive Symposium

Rond het thema ‘platformstrategieën en netwerkmodellen’ bracht het Massachusetts Institute of Technology (MIT) rond 100 experts samen tijdens de eerste editie van het ‘Platform Strategy Executive Symposium’ van het MIT Media Lab. Sebastian Wieser, voormalige McKinsey consultant en medeoprichter van Mercateo, presenteerde op uitnodiging van de elite-universiteit over zelfversterkende, dubbelzijdige netwerkeffecten.

Opgericht in 1861, behoort het Massachusetts Institute of Technology tot een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld. In 1985 werd, als een van 32 academische afdelingen, het MIT Media Lab als interdisciplinaire onderzoeksinstelling opgericht. Hier vond ook dit jaar voor de eerste keer het Platform Strategy Executive Symposium plaats. Meer dan honderd deelnemers, waaronder topmanagers, wetenschappers en branchejournalisten, waren aanwezig om te discussiëren over platform- en netwerkeffecten, die niet alleen de ontwikkeling van bedrijven zoals Google en Facebook bepalen.

MRC_Sebastian-Wieser1-1024x682
 
Geoffrey Parker, professor aan het MIT, liet tijdens zijn presentatie ‘From Pipes to Platforms’ zien dat het moeilijk is om hét universele platformmodel te definiëren. Dit omdat er verschillende soorten platforms en aanpakken zijn. In het verleden waren elektronische koppelingen tussen aanbieders en klanten vooral lineair. Nu kunnen zowel aanbieders als klanten een waardevolle bijdrage leveren aan een dynamisch netwerk door zich aan te sluiten bij een elektronisch platform, aldus Parker.

De dynamiek van dubbelzijdige netwerkeffecten

Mercateo werd uitgenodigd, omdat het platform wordt gezien als één van de platform-modellen met potentie. Het genereert zelfversterkende, dubbelzijdige netwerkeffecten tussen klanten en leveranciers waardoor deze zich wederzijds tot gebruik van het e-Procurement platform motiveren. Efficiënte procurement processen en een omvattend tail-spend assortiment maken het voor klanten aantrekkelijk om hun vaste leveranciers te motiveren hun raamcontractassortiment via het platform van Mercateo beschikbaar te maken. Deze leveranciers hebben naast hun klant-specifieke raamcontractcatalogus dan ook de mogelijkheid om op het assortiment van Mercateo aan te sluiten en zo meer omzet te genereren. “Dit deel van onze netwerkstrategie heeft geleid tot een omzetgroei van meer dan 30%”, zegt Sebastian Wieser. Andersom nemen ook leveranciers hun raamcontractklanten mee naar het platform. ”Zij doen dit terwijl ze hier eventueel meer concurrentie ervaren, want Mercateo beloont ze hiervoor. Leveranciers krijgen voor meegebrachte klanten een zogenaamde Last-Call-optie voor het geven van de beste prijs en kunnen zo ervoor zorgen dat ze de orders van hun klanten daadwerkelijk binnenhalen en de omzet in hun raamcontractassortiment zeker stellen. Dus leveranciers die actief en als eerste een nieuwe klant naar Mercateo brengen hebben een relatievoordeel, welke anders verloren kan gaan aan een concurrent”, legt Wieser tijdens zijn presentatie uit.

Efficiëntie voordelen voor aanbieders en klanten

De technische infrastructuur om klanten en aanbieders met elkaar te verbinden heeft Mercateo met een investering van meer dan 400 manjaren gecreëerd. Het levert voor iedereen in het netwerk voordelen op. Voor klanten wordt het inkoopproces efficiënter. Het wordt op één platform gebundeld, het aantal crediteurs gereduceerd en inkooptransparantie gerealiseerd. Leveranciers kunnen via een uniform systeem hun klanten efficiënt beheren, goedkeurings- en vrijgaveprocessen voor catalogi automatiseren en complexe transacties (bijv. Cashback) efficiënt implementeren en hierdoor ook hun klantrelaties versterken.

George Westerman, Professor van de MIT Sloan School of Management, schreef nog tijdens het symposium in een tweet: “Mercateo is een fascinerend voorbeeld voor platformontwikkeling/-evolutie. Zij innoveerden: marktplaats, leveranciersrelaties en prijsstelling”.

Details van het evenement


Wat Het MIT Platform Strategy Executive Summit
Wanneer 26 juli 2013
Waar 77 Massachusetts Ave, Cambridge, MA 02139, Verenigde Staten
Thema Platformstrategieën en netwerkmodellen