Verkeersdrempels
zorgen voor snelheidsvermindering
Een verkeersdrempel,
ook wel bekend als verkeersheuvel is een
infrastructurele aanpassing die ervoor dient te zorgen dat de snelheid van
geautomatiseerd verkeer wordt gematigd om zo de verkeersveiligheid
te kunnen waarborgen. Verkeersdrempels
worden meestal aangelegd waar bewegwijzering niet voldoende is om de
snelheidsvermindering te kunnen garanderen. Drempels komen voornamelijk voor in woonwijken, oversteekplaatsen, gevaarlijke
in- en uitgangen, parkeerplaatsen en bij gebouwen. Naast een verminderde kans op een ongeluk,
verminderen verkeersdrempels ook het verkeerslawaai en uitlaatgassen, wat de
kwaliteit van leven in woonwijken verbeterd.
Werking van een
verkeersdrempel
Dankzij
de contrasterende kleuren en de ingebouwde reflectoren is een verkeersdrempel
al van verre zichtbaar. Om comfortabel over een drempel te kunnen rijden moet
de snelheid verminderd worden, echter is dit afhankelijk van het verkeer, het
soort drempel en het voertuig. Vaak ligt
deze snelheid tussen de 5 en 30 kilometer per uur. Hoe hoger de drempel, hoe langzamer er gereden
moet worden. Naast drempels zijn er ook speciale matten die worden
gebruikt voor het minderen van de snelheid. Zodra een bestuurder te hard
hierover rijdt, dan klink er een onaangenaam geluid of vibratie, hetgeen de
bestuurder dwingt tot afremmen.
Waaruit bestaan
verkeersdrempels?
Verkeersdrempels
zijn vaak vervaardigd uit rubber, kunststof of gemengd materiaal, er mag
namelijk geen schade optreden. Verkeersdrempels zijn geschikt voor zwaar
transport.
Montage
De basiselementen
zijn afwisselend in de kleuren zwart en geel en met pin en groef aan elkaar gekoppeld
en in de grond verankerd. Om te
voorkomen dat de drempel gaat verschuiven als er zwaar vrachtverkeer overheen
rijdt, zoals bussen en vrachtwagens is het raadzaam om te kiezen voor meer
akers per basiselement (bijvoorbeeld 4 ankers per basiselement en 2 ankers per
afsluitelement) en om de elementen aan de grond vast te lijmen. Voetgangers of
fietsers kunnen ook veilig gebruik maken van de drempels, aangezien er geen
onderdelen uitsteken wat kan leiden tot een ongeval. Bovendien is een drempel
meestal voorzien van reliëf, hetgeen ook veiligheid waarborgt in de regen.
Tips bij de aankoop
Een drempel
is natuurlijk nutteloos al er omheen gereden kan worden. Drempels worden vaak modulair opgebouwd,
zodat ze aangepast kunnen worden aan de rijbaanbreedte. Kies daarom altijd voor de juiste breedte en
hoogte. Besteed ook aandacht aan
bevestigingsmaterialen, zoals speciale ankers, betonankers et cetera. Vaak is
het ook raadzaam om bewegwijzering
bij een drempel te plaatsen, zodat bestuurders gewaarschuwd worden.