Home » Pers en Media » Persberichten » Mercateo in 2015 met 25% gegroeid naar omzet van €200 miljoen

Ontwikkeling Mercateo concern: Jaarresultaten 2015

Mercateo in 2015 met 25% gegroeid naar omzet van €200 miljoen

De Mercateo-groep kan weer een recordjaar vermelden: in 2015 groeide de omzet met 25 procent naar 200,2 miljoen (2014: 160,0 miljoen euro). In Europa is Mercateo hét online inkoopplatform voor de zakelijke markt waarmee bedrijven efficiënt hun indirecte benodigdheden kunnen dekken en inkopers en aanbieders effectief een netwerk kunnen vormen. Mercateo is inmiddels in 13 Europese landen actief en heeft meer dan 400 werknemers.

“Ondanks aanzienlijke investeringen in de toekomstige uitbreiding van het businessmodel van puur een inkoopplatform naar een internationaal B2B-netwerkplatform hebben we een recordjaar gehad. Opmerkelijk is in dit verband dat we in 2015 voor een groot gedeelte afscheid hebben genomen van betaalde zoekmachinemarketing en onze verkoopteams verder uitgebreid hebben” blikt Peter Ledermann, bestuurslid, terug op het boekjaar 2015. “Onder deze omstandigheden heeft de uit eigen cash-flow gefinancierde groei een nog grotere betekenis voor ons”, aldus Ledermann.

De omzet groeide in alle klantsegmenten, maar steeg in de hoofddoelgroep ‘middelgrote ondernemingen’ met een verdubbeling bijzonder sterk. Een andere succesfactor was de positieve ontwikkeling van klanten die hun ERP- of SRM-systemen aan het platform van Mercateo koppelen. Dit zijn vooral middelgrote ondernemingen en concerns die met Mercateo hun elektronische inkoop optimaliseren en hiervoor uiteenlopende functionaliteiten en services van Mercateo inzetten. Ook ontwikkelingen aan de aanbiederkant hebben aan deze groei bijgedragen: de Mercateo BusinessShop werd als product succesvol binnen de Duitse markt geïntroduceerd. Met de Mercateo BusinessShop kunnen aanbieders hun aanbod onder eigen naam in een shop-in-shop omgeving op het neutrale platform van Mercateo aanbieden en de transacties laten afhandelen. Zij maken zo meer capaciteiten vrij voor hun kernactiviteiten en stimuleren de verkoop aan bestaande klanten en nieuwe doelgroepen.

Voor de tweede helft van 2016 heeft Mercateo grote plannen: “We willen een vergelijkbare groei realiseren als in de jaren 2014 en 2015. Daarbij moet de winstgevendheid verder stijgen. Daarnaast zullen we de netwerkmogelijkheden van het platform blijven uitbreiden en ons hier volledig op focussen. Als neutraal netwerkplatform kunnen wij digitalisering ondersteunen en de diversiteit, alsook directe relaties tussen inkopers en aanbieders stimuleren” benadrukt het bestuur van Mercateo.

Ook de internationale activiteiten worden verder versterkt. Peter Ledermann zegt daarover: “ Met onze internationale platformen bieden wij bedrijven de mogelijkheid Mercateo op Europees niveau aan hun ERP-systeem te koppelen en zo een gestandaardiseerde inkoopoplossing te gebruiken. In het voorjaar van 2016 heeft Mercateo in Italië en Spanje lokale entiteiten opgericht. In België is het platform, dat initieel puur voor systeemklanten opgestart werd, nu voor alle zakelijke klanten toegankelijk. Ook is voor activiteiten in Zwitserland een begin gemaakt.