Home » Afgelopen events » 9th BME eSolution Days 2018

9th BME eSolution Days 2018

Van 13 tot 14 maart 2018 was de Mercateo Network Lounge op de 9th BME eSolution Days in Düsseldorf weer een bezoekersmagneet. Bezoekers gebruikten de stand van Mercateo tijdens dit jaarlijkse evenement voor elektronische inkoopoplossingen om te netwerken en informatie uit te wisselen. Gerenommeerde deelnemers uit het bedrijfsleven en politiek discussieerden in twee podiumdiscussies over welke rol de mens speelt in de digitale transformatie en welke toegevoegde waarde inkopers in de toekomst zullen genereren.

Als gevolg van globalisering, digitalisering en snel veranderende markten komen ondernemingen voortdurend voor nieuwe uitdagingen te staan. Zij moeten zich aanpassen aan deze veranderingen, met name op het gebied van inkoop. Maar hoe zal de rol van de inkoper veranderen, en welke toegevoegde waarde zullen zij gaan genereren? Deze vraag stond centraal in de podium-discussie “De inkoper als netwerker” op 14 maart 2018, die gemodereerd werd door Mercateo Verkoopleider Siegfried Hakelberg.

Hans Krug (hoofd Corporate Purchasing bij Miele & Cie. KG), zette mensen als de belangrijkste resource binnen inkoop centraal. Bovendien legde hij uit hoe inkopers in de toekomst meer waarde kunnen toevoegen: “We optimaliseren de keten aan het begin van een leveranciersrelatie en dan kijken we er niet meer naar om. Alleen volumeverschuivingen kunnen aanzienlijke financiële gevolgen hebben. Persoonlijk ben ik van mening dat er meer potentie in onrendabele ketennetwerken zit dan in de stukprijs zelf.”

Stefanie Lang (Hoofd inkoop bij MVV Energie), richtte de aandacht op de rol van de koper en benadrukte: “Het is belangrijk om alle medewerkers in de organisatie duidelijk te maken waarom het zo belangrijk is om verder te blijven ontwikkelen. Als leidinggevende moet ik mijn team hierin meenemen, maar dit dient ook organisatie breed te gebeuren. Het gaat enerzijds om het stellen van duidelijke doelen en visies, maar anderzijds ook om het communiceren van de noodzaak. Als manager moet je ook niet schromen om van jongeren te leren; zij beschikken over relevante kwalificaties.”

Dat leren van anderen belangrijk is, vindt ook André Lückert, Corporate Procurement bij innogy SE. Hij benadrukte ook het belang om dicht bij de klant te staan: “Ik kan me alleen verder ontwikkelen als ik de klant begrijp door naar hem naartoe te gaan. Netwerken is erg belangrijk. Dit vraagt veel te reizen, omdat dit niet met Skype mogelijk is. En dat betekent soms ook dat je de veiligheidslaarzen en -vest aan moet trekken en de elektriciteitscentrale in moet gaan.”

Welke vaardigheden kopers van de toekomst zouden moeten hebben, werd uitgelegd door Florian Holzmann, managing partner van Höveler Holzmann Consulting: “Er is niet zoiets als dé inkoper. In de toekomst zullen er meer gespecialiseerde profielen gaan komen. Er is iemand nodig die gegevens begrijpt, maar er is ook iemand nodig die kan netwerken. Ik doorbreek de oude denkpatronen en denk na over hoe ik de organisatie kan veranderen om aan dit alles tegemoet te komen.”

Een dag eerder leidde Bernd Schönwälder (Mercateo directielid), een rondetafelgesprek over het onderwerp “Mens of machine: waarom gaat het bij digitale transformatie?”. Ook hier werd snel duidelijk dat de manier waarop mensen met elkaar samenwerken drastisch zal gaan veranderen.

Silvius Grobosch, bestuurslid van de Duitse vereniging voor inkoop en logistiek (BME), benadrukte het belang van inkopers in de digitalisering: “Digitale netwerkvorming is een basisprincipe dat voor alle bedrijven van belang zal zijn. Inkoop bepaald vele processen die zich buiten het bedrijf bevinden. Hierdoor is inkoop de ideale partner voor het promoten van digitale onderwerpen binnen het bedrijf.”

Ook vele andere interactieve workshops, round tables en productpresentaties stonden tijdens de BME eSolution Days in het teken van de toekomst van inkoop en digitalisering. De meer dan 1.300 bezoekers kregen tijdens het grootste Duitse evenement voor elektronische inkoop een uitgebreid inzicht in toekomstgerichte onderwerpen. Verder bood de beursvloer met meer dan 90 exposanten een overzicht over de belangrijkste IT-oplossingen op de gebieden van e-Procurement en eSourcing. De 10e editie van de BME eSolution Days vindt plaats van 12 tot en met 13 maart 2019.

 

Details van het evenement


Wat BME eSolution Days 2018
Wanneer 13 & 14 maart 2018
Waar MARITIM Hotel Düsseldorf, Maritim-Platz 1, 40474 Düsseldorf
Thema De digitale transformatie van Supply Management versnellen

Deel via: