Algemene
invoerapparaten
Muis en trackball
U gebruikt een muis om de cursor over uw scherm te bewegen. Als u op
het werk, thuis of onderweg veel moet doen, is de kwaliteit van uw muis
belangrijk, omdat u hem hoe dan ook dagelijks zult gebruiken.
Welke eigenschappen
zijn belangrijk?
Er zijn zowel draadloze
muizen als muizen met kabel beschikbaar. Op technisch vlak moet een muis een
hoge dpi-waarde hebben, waardoor bepaald wordt hoe nauwkeurig de sensor aan de
onderkant van de muis is en dus hoe nauwkeurig de bewegingen zijn. Een waarde
van 1600 dpi is standaard. Daarnaast moet de muis meerdere toetsen hebben: op
zijn minst een linker- en rechterknop en een scrollwieltje. Sommige muizen
hebben nog een extra linker- en rechtertoets, die meestal staan voor “vorige”
en “volgende” op de computer.
Bluetooth of
radiosignalen
Of u uw draadloze muis
liever via bluetooth of radiosignalen laat werken, maakt in wezen
niets uit. Het enige verschil is dat de meeste nieuwere computers een
bluetoothmuis direct herkennen, wat u weer installatietijd bespaart. U houdt zo
ook een USB-poort vrij.
Trackball
Bij een trackball heeft de muis geen sensor aan de onderkant, maar
aan de binnenkant. U bestuurt de cursor met een grote bal die op de bovenkant
van de muis zit. Dit is zeer nauwkeurig, maar wordt bijna niet gebruikt.
Toetsenbord
Een normaal toetsenbord heeft 108 toetsen en een kleiner numeriek
toetsenbord aan de zijkant. De toetsen zijn ergonomisch gevormd en liggen hoog
genoeg om er eenvoudig met uw vingertoppen aan te kunnen. Tegenwoordig worden
toetsenborden aangesloten via USB, maar ook PS2-aanlsuitingen worden nog veel
gebruikt. Bij draadloze toetsenborden wordt het apparaat verbonden via
bluetooth of radiosignaal, net als bij de muis.
Voor grafisch
ontwerpers
Tekentablet
U tekent met een speciale tabletpen op het tablet en de beelden verschijnen direct op uw scherm. Het
voordeel hiervan is de uitstekende precisie, die veel beter is dan die van een
muis. Ook bij presentaties kan een tekentablet uiterst handig zijn.
Digitale pen
U heeft voor een digitale
pen geen tablet nodig en kunt een normaal vel papier als ondergrond gebruiken.
U schrijft op het blad en het resultaat is meteen digitaal te zien. Bij
lezingen en presentaties is dit zeer praktisch. Als u vaak een digitale
handtekening nodig heeft, past een digitale pen perfect bij u. Deze pen ligt goed in de hand en
wordt via USB in de computer geplugd, waar hij als plug-and-play-apparaat
herkend wordt. Hij werkt ook op notebooks en is dus ook goed voor onderweg.
Extra invoerapparaten
Fingerprint
Een bijzonder soort
beveiliging is een vingerafdruklezer. Hiermee hoeft u geen oneindig aantal
wachtwoorden meer te onthouden, maar kunt u simpelweg inloggen door uw
vingerafdruk op de lezer te houden. U kunt dit apparaat ook met een notebook
gebruiken.
Chipkaartlezer
Om een chip te kunnen
lezen heeft u een chipkaartlezer nodig. De software in dit apparaat leest de data en laat ze direct
op de pc zien. U kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken binnen uw bedrijf,
bijvoorbeeld om werknemers te laten in- en uitklokken. U heeft alleen een
chipkaart en een lees- en schrijfapparaat plus software nodig.
Draadloze presenter
In plaats van met een
muis kunt u met een draadloze presenter door de slides van uw presentatie heen klikken. Ook
digitale apparaten zoals mediaplayers kunnen met deze presenter bestuurd
worden.
Voor computerspellen
Gamepad
De gamepad wordt veel gebruikt bij consoles maar ook bij computers. Hij bevat een kleine
joystick waarmee de muis vervangen wordt, en met knoppen kunt u een
schermtoetsenbord bedienen. Op de gamepad zitten meestal een
vierpuntsdruktoets, knoppen en een joystick. Gamepads zijn zowel met als zonder
kabel op de markt en kunnen aan de computer of console worden aangesloten.
Stuur
Vergelijkbaar met
gamepads zijn stuurwielen, die zijn ontworpen voor racespelletjes. Er zijn
losse stuurwielen verkrijgbaar, maar ook inclusief voetpedalen. Het stuur wordt
meestal met een kabel aan de computer of console aangesloten.
Joystick
Voor vliegspelletjes is
een joystick optimaal, omdat het de stuurknuppel van een
vliegtuig simuleert.