Home » Afgelopen events » Mercateo Executive Summit 2017 – Digitaal, genetwerkt, flexibel

Mercateo Executive Summit 2017 – Digitaal, genetwerkt, flexibel

Onder het motto ‘Procurement 2020 – digitaal, genetwerkt, flexibel’ werd de 5e Mercateo Executive Summit in Berlijn door Mercateo directielid Peter Ledermann geopend. Dat het er bij digitalisering vooral om draait mensen met elkaar in contact te brengen, werd duidelijk in de presentatie van Klaus Pause (Director Corporate Solutions bij de Adidas groep). Met de vraag “Digitalisering- en wat ga ik morgen doen?” ging hij in op een aspect van het digitaliseringsproces waar besluitvormers in bedrijven meer aandacht aan moeten besteden. Wil een digitaliseringsproject succesvol worden uitgevoerd, dan moeten vooral de werknemers van een bedrijf er de voordelen van in gaan zien en voldoende voorbereid worden op nieuwe taken. “Hoe meer machines het niet-waardetoevoegende werk overnemen en de kans op mogelijke risico’s verkleinen, des te effectiever kunnen mensen zich concentreren op daadwerkelijk belangrijke taken zoals communicatie en relaties. Dan hoeft digitalisering ons niet bang te maken, maar zal het ons juist motiveren om mee te ontwikkelen”. Hiervoor zijn inkooptools nodig die het opbouwen van relaties mogelijk maken en ondersteunen.

 
Een dergelijk tool werd op de Mercateo Executive Summit 2017 gepresenteerd door Mercateo directielid Bernd Schönwälder. Op de Executive Summit in 2016 had hij al de komst van het Mercateo netwerkvormingsplatform aangekondigd. Één centrale functie van Mercateo Unite is het ondersteunen, onderhouden en uitbouwen van zakelijke relaties binnen de B2B-handel. Volgens Bernd Schönwälder is Unite ontworpen om bedrijven te helpen gestandaardiseerde producten te combineren met op maat gemaakte diensten. Dit vraagt om directe communicatie en dus ook om relatiemanagement. “Unite gaat over de zakenrelaties”, legt Schönwälder uit. “B2B betekent coöperatie. Daadwerkelijke waardecreatie is geen kostenbesparing. Alleen wanneer mensen en bedrijven met elkaar coöpereren, kunnen leveranciers en klanten de toegevoegde waarde samen verhogen.”

Presentaties downloaden

Download de presentaties van alle sprekers hier».

Dat dit een overtuigend concept is, laat het vertrouwen zien van ‘s werelds grootste softwareaanbieder voor de aankoop van industriële goederen en diensten, SAP Ariba. Het in SAP Ariba geïntegreerde Spot Buy-proces wordt in Europa voortaan uitsluitend via Mercateo Unite afgehandeld. Gebruikers ontvangen hiermee toegang tot een systeem dat bedrijven meer flexibiliteit biedt voor de inkoop van randbenodigdheden. Tony Alvarez (Senior Vice President van SAP) motiveert de beslissing voor Mercateo Unite als volgt: “We wilden iets gebruiksvriendelijks. We wilden samenwerken met de volgens ons belangrijkste platforms in Europa, en we hebben het gevoel dat we alle doelen bereiken”.

Dat deze oplossing het leven in de praktijk duidelijk gemakkelijker maakt, bevestigde Sebastian Englich, hoofd Procurement Solutions Excellence bij SAP. “Gebruikers kunnen hun behoeften flexibeler dekken. Bij de bestelaanvraag kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een optimale prijs of betere levertijd”, legde hij uit. Mercateo Unite maakt het mogelijk dat ook bij kleinere leveranciers besteld kan worden en vereenvoudigd het betaalproces middels een Single Creditor Model. Dit betekent dat, ongeacht wie de verkoper bij een inkooporder is, de boekhouding slechts één crediteur hoeft te onderhouden. Dit bespaart kosten en maakt belangrijke resources vrij.

De ervaring van Sebastian Englich werd bevestigd door een hypothese van Mercateo directielid Bernd Schönwälder, waarmee Mercateo Unite op de markt gebracht werd: “Digitalisering moet de mens niet vervangen, maar ruimte voor creativiteit vrijmaken. Digitalisering biedt ons de kans om ruimte en tijd te creëren voor coöperatie en relaties. Dit is de grote taak die we met Unite willen oplossen.”

Impressies van het evenement

Details van het evenement


Wat Mercateo Executive Summit 2017
Wanneer 7 november 2017
Waar Humboldt-Box Berlin, Schlossplatz 5, 10178 Berlin, Duitsland
Thema Procurement 2020 – digitaal, genetwerkt, flexibel