Home » Afgelopen events » Mercateo Executive Summit 2016

Mentaliteitsverandering in de inkoop

Mercateo Executive Summit 2016

Op de 4e Mercateo Executive Summit discussieerden op 8 november 2016 inkoopmanagers en erkende deskundigen over aktuele trends en ontwikkelingen binnen de inkoop. Vooral digitalisering zal in de toekomst de arbeidswereld en ondernemingsstructuren gaan veranderen. Hoe deze uitdaging aangepakt kan worden liet Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor, in haar Keynote zien. Ze gaf daarbij enkele waardevolle tips die een duurzame strategie bevorderen.

De deelnemers aan de 4e Mercateo Executive Summit, waaronder inkoopmanagers van Europese bedrijven en branche-experts, kwamen bijeen in het Berlijnse ‘Adagio’. De titel van het evenement luidde ‘Procurement 2020 – Mentaliteitsverandering in de inkoop’. Dit sloot aan bij het thema van 2015, maar de nadruk lag dit jaar vooral op de rol van inkoop, het personeel en overbodige inkoopprocessen in het bedrijf.

De Keynote werd gepresenteerd door Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor, (voormalig CPO Deutsche Telekom) en zij formuleerde daarin een gewaagde stelling: “Digitalize or Die”. Er is namelijk geen enkele ontwikkeling die ondernemingen zodanig zal gaan veranderen als digitalisering. Wie in dit proces succesvol wil zijn, moet volgens Wimmers rekening houden met twee dingen. Ten eerste moet digitalisering niet gezien worden als het enige juiste proces: “Altijd wanneer er om gezond verstand en creativiteit gevraagd wordt, kun je niet automatiseren. Dit benodigd onze heldere geest, onze ideeën: observeren, luisteren en dan nieuwe, innovatieve oplossingen vinden. Daarom moeten digitalisering en niet-digitalisering binnen de inkoop hand in hand gaan”.

Ten tweede kunnen nieuwe collega’s, de zogenaamde Digital Natives, een digitale omgeving verwachten. Voor hen is ‘digitalisering’ een onbekende term, omdat ze analoge processen niet meer kennen. Van cruciaal belang is het volgens Wimmers ook om vraagtekens te plaatsen bij conventionele wijsheden: “Iemand die alleen maar terug kijkt en erover nadenkt wat hem of haar in het verleden succesvol heeft gemaakt, zal niet alleen de overgang missen, maar er uiteindelijk ook aan onderdoor gaan”.

foto_summit-2016_03
 
De lezing van Bernd Schönwälder, directielid van Mercateo, bood deelnemers inzicht in de toekomstige ontwikkelingen van het inkoopplatform. Mercateo doet in toenemende mate beroep op digitale netwerkvorming: “We verbinden de aangesloten partners op het platform met elkaar. We gaan het mogelijk maken dat we door middel van persoonlijke communicatie samen waarde kunnen creëren. Dat is het belangrijkste punt op onze agenda.”

Dat digitalisering en netwerkvorming onmisbare factoren voor bedrijfssucces zijn, werd bevestigd op de podium-discussie. Naast Eva Wimmers en Bernd Schönwälder namen daar ook Ulrich Piepel (CPO RWE/Innogy) en Thorsten Woike (CPO SAG) aan deel. Daarbij gebruikte Piepel het statement van Eva Wimmers en verklaarde welke kansen hij ziet voor bedrijven door digitalisering: “Medewerkers kunnen door digitalisering echt een waardevolle bijdrage aan het bedrijf gaan leveren. Dit kunnen besparingen evenals geoptimaliseerde processen of een strategische bijdrage zijn”.

In aanvulling op langdurige Mercateo klanten, zoals Jungheinrich of de ADAC, waren ook talrijke nieuwe klanten aanwezig, zoals Siemens en inkoopexperts uit de academische wereld en consulting. De reeds 4e editie van dit evenement liet hiermee zien dat de Mercateo Executive Summit een waardevol introductie-evenement is voor het BME-Symposium, dat goed door de deelnemers werd ontvangen.

Details van het evenement


Wat Mercateo Executive Summit 2016
Wanneer 8 november 2016
Waar ADAGIO, Marlene-Dietrich-Platz 1, 10785 Berlin
Thema Procurement 2020 – Mentaliteitsverandering in de inkoop