Home » Pers en Media » Persberichten » Mercateo Groep ook in 2019 winstgevend

Wederom een tweecijferige omzetgroei

Mercateo Groep ook in 2019 winstgevend

De Mercateo Groep is het afgelopen boekjaar weer winstgevend geweest. In 2019 behaalde de onderneming een omzet van 316 miljoen euro. De netto-omzet bedroeg met een positief jaarresultaat 40 miljoen euro, wat neerkomt op een groei van 16 procent. Ook het aantal medewerkers steeg fors: In 14 Europese landen werken ongeveer 600 medewerkers voor Europa’s grootste B2B-marktplaats en het neutrale B2B-netwerkplatform Unite.eu.

“We zijn blij dat we onze winstgevende groei in 2019 hebben kunnen voortzetten, ondanks de over het algemeen merkbare economische tegenwind in de tweede helft van het jaar”, zegt Peter Ledermann, bestuurslid van Mercateo. “Onze groei komt niet alleen tot uiting in de kerncijfers. We hebben onze activiteiten in heel Europa uitgebreid en drie extra dochterondernemingen opgericht in Zwitserland, België en Ierland,” aldus Ledermann.

Het bedrijf heeft B2B-netwerken tussen klanten en leveranciers nog meer in het middelpunt van haar activiteiten geplaatst. Daartoe is Unite, het in- en verkoop netwerkplatform van goederen en diensten, verder uitgebreid. “Met de Daily Active Connections meten wij het aantal contactmomenten tussen leveranciers en klanten aan de hand van het aantal bestellingen. Zo kunnen wij deze relaties in een economische context plaatsen en het succes meten. In 2019 is deze indicator sneller gegroeid dan de verkoop en de netto-omzet. Voor Unite hebben we ook extra samenwerkingspartners kunnen winnen en bestaande relaties kunnen uitbreiden”, kijkt Ledermann terug.

De Mercateo Groep kondigde eind 2019 aan dat haar Duitse hoofdkantoor van München naar Leipzig gaat verhuizen. Hier bouwt de onderneming op dit moment een eigen, speciaal voor de groep ontworpen kantoorgebouw in het centrum. “Naast dit positieve interne nieuws zijn we van plan om de waardevolle relaties op de Europese B2B-markt digitaal te blijven ondersteunen. In cijfers betekent dit opnieuw een winstgevende en stabiele groei”, aldus Ledermann, die een vooruitblik geeft op het boekjaar 2020. “Gezien de huidige economische ontwikkelingen bereiden we ons voor op verschillende scenario’s. Als marktplaats zonder eigen voorraad en logistiek kunnen we digitaal en decentraal werken. De grote verscheidenheid aan leveranciers die ons assortiment mogelijk maken, is ook een pluspunt. We beschouwen onszelf daarom als goed gepositioneerd in de markt. De eerste twee maanden van 2020 hebben ons een succesvolle start gegeven.”