Wat hebben Harry Potter, DJ Ötzi en Mercateo met elkaar gemeen? Hun succesverhaal begon in 2000. Al 20 jaar lang zorgt Mercateo voor een revolutie in de B2B inkoop - tijd om terug te blikken naar de tijd van de Mercateo-shop in zebra-look (zwart wit gestreepte lay-out op de webpagina), bootcut-jeans en de - laten we zeggen – meer praktisch ingerichte kantoren.
In 1999 besluiten vijf McKinsey-medewerkers de onoverzichtelijke inkoopmarkt voor zakelijke klanten in Duitsland drastisch om te wentelen. Met een digitale marktplaats willen zij de markt revolutionair veranderen en vooral de inkoop voor bedrijven efficiënter maken. In 2000 gaat www.mercateo.com live, het platform waarmee dit moet gebeuren. Ruim 20 jaar later verschaft Mercateo aan bijna 600 mensen door heel Europa werk en is het bedrijf actief in 14 landen.
Één van de oprichters is al vanaf het begin erbij: Sebastian Wieser. Sinds het ontstaan van het idee is hij een centrale spil in het bedrijf. Samen met zijn collega's heeft hij de unieke Mercateo-spirit 20 jaar lang weten te behouden: De constante drang naar procesoptimalisatie en digitaal netwerken van bedrijven. Maar bijna net zo belangrijk: het WIJ-gevoel bij Mercateo, wederzijds respect, humor, nieuwsgierigheid en open oren.
Het ERP-systeem is uitgevonden in Duitsland. Wij denken dat dit ook de juiste plaats is om B2B-platforms te laten groeien. Sinds 2000 hebben we de B2B-handel en de gedigitaliseerde inkoop gerevolutioneerd vanuit München, Leipzig en Köthen-Anhalt. Met het B2B-netwerk Unite creëren we sinds 2017 echte toegevoegde waarde voor leveranciers, afnemers en partners door samenwerking mogelijk te maken. Wij maken daarmee de diversiteit in de commerciële handel organisatorisch inzichtelijk.
Sinds 2016 is Mercateo in Zwitserland actief. Vanuit het prachtige Herrliberg in het kanton Zürich verovert ons toegewijde team de Zwitserse markt. Ondertussen bieden we enkele miljoenen artikelen aan op www.mercateo.ch, en de trend is stijgend.
Op 23 december 2011 ging het platform van Mercateo live in Polen. Dit was een geweldig kerstcadeau voor Country Manager Gabriela, die het succesvolle Duitse bedrijf naar haar Poolse thuisland kon brengen. Het kantoor van Mercateo is gevestigd in het prachtige Krakau, een van de oudste Poolse steden. Veel kopers en leveranciers maken gebruik van Mercateo. Ons team is ook aanzienlijk gegroeid. We zijn een zeer gemotiveerd team, dat hand in hand werkt en elkaar ondersteunt. We werken graag in een internationale omgeving en kijken uit naar verdere groei.
Welke woorden beschrijven Team Mercateo Spanje het beste? Initiatief, diversiteit en veel positieve energie. Mercateo begon zijn reis op de Spaanse markt in 2017 en sindsdien is het Spaanse team aanzienlijk gegroeid. Ook de terugkoppeling vanuit de markt is meer dan positief. In de industrie worden we beschouwd als een leider op het gebied van innovatie en daarom worden we vaak uitgenodigd voor evenementen. We hebben ook een grote community opgebouwd van gebruikers en volgers met wie we regelmatig in contact komen op evenementen en digitale initiatieven.
Mercateo Frankrijk was een van de eerste Europese landen die tegelijk met Nederland en Oostenrijk een kantoor opende. Mercateo Frankrijk is in 2012 opgericht in het mooie Parijs. Destijds was Country Manager Constance als enige verantwoordelijk voor de promotie van Mercateo in Frankrijk en het vinden van nieuwe leveranciers en klanten. Constance is er nog steeds en wordt ondersteund door een geweldig team dat graag na het werk afspreekt.
Het team van Mercateo Benelux werkt vanuit Maastricht. De geschiedenis gaat terug tot 2012, toen het Nederlandse kantoor werd opgericht. Vandaag de dag zijn de doelstellingen het verder ontwikkelen van partnerschappen, het vergroten van de duurzaamheid en het verder bevorderen van internationale samenwerking. We kunnen terugkijken op acht succesvolle jaren, die het resultaat zijn van een goede samenwerking tussen leveranciers- en key account management, marketing en de klantenservice.
Het team van Mercateo Benelux werkt vanuit Maastricht. De geschiedenis gaat terug tot 2012, toen het Nederlandse kantoor werd opgericht. Vandaag de dag zijn de doelstellingen het verder ontwikkelen van partnerschappen, het vergroten van de duurzaamheid en het verder bevorderen van internationale samenwerking. We kunnen terugkijken op acht succesvolle jaren, die het resultaat zijn van een goede samenwerking tussen leveranciers- en key account management, marketing en de klantenservice.
Het team van Mercateo Italië is gevestigd in Bologna en staat onder leiding van Country Manager Elisabetta. Leveranciersmanager Stefano zorgt voor nieuwe en bestaande leveranciers, Shadan is als Sales Manager verantwoordelijk voor de klantzijde. Ons team werkt actief in de markt om Mercateo en de inkoopoplossingen in Italië te promoten en neemt deel aan belangrijke evenementen in de sector. Ons team bestaat ook uit Marida van Customer Service en Angela van Marketing.
Mercateo Oostenrijk is nu een elfjarig succesverhaal: Het begon allemaal met de lancering van het platform in 2009 en de snel groeiende vraag leidde tot de oprichting van een vestiging in 2012. In de jaren daarna is de onderneming sterk gegroeid. Onze wereld is vandaag de dag voortdurend in beweging - maar onze motivatie, onze inzet en onze missie om de wereld van de indirecte inkoop te digitaliseren zijn hetzelfde gebleven.
Als het jongste team van de Mercateo-familie, opgericht in 2018, houden we de EU-waarden ook na Brexit in stand. De basis voor ons werk is gelegd door de voormalige Country Manager Caroline Klehr uit Duitsland. Onze strategische focus ligt op de industriële sector en de ontwikkeling van een thought leadership positionering. We introduceerden Hawaïaanse "dial-out days" en wonnen een prijs voor het ontwikkelen van ons studentenontwikkelingsprogramma. Het vinden en behouden van nieuw talent is voor ons ook een belangrijke prioriteit.
Als het jongste team van de Mercateo-familie, opgericht in 2018, houden we de EU-waarden ook na Brexit in stand. De basis voor ons werk is vandaag gelegd door de voormalige Country Manager Caroline Klehr uit Duitsland. Onze strategische focus ligt op de industriële sector en de ontwikkeling van een thought leadership positionering. We introduceerden Hawaïaanse "dial-out days" en wonnen een prijs voor het ontwikkelen van ons studentenontwikkelingsprogramma. Het vinden en behouden van nieuw talent is voor ons ook een belangrijke prioriteit.
Drie landen - één manager. Het jaar 2011 was behoorlijk spannend voor Andrej. Binnen enkele maanden ging Mercateo als eerste online in Slowakije en Tsjechië, Hongarije volgde het jaar daarop. Nadat deze drie platformen live gingen en de nationale bedrijven werden opgericht, kwam het snel op gang en groeide het team. Sinds 2014 werkt ons team in de Slowaakse stad Šamorín bij de Hongaarse grens. Aangezien Šamorín vroeger tot Hongarije en nu tot Slowakije behoorde, wonen er nog steeds veel Hongaren in dit grensgebied. Dit maakt het voor ons veel gemakkelijker om drie landen te bedienen vanuit één locatie.
Drie landen - één manager. Het jaar 2011 was behoorlijk spannend voor Andrej. Binnen enkele maanden ging Mercateo als eerste online in Slowakije en Tsjechië, Hongarije volgde het jaar daarop. Nadat deze drie platformen live gingen en de nationale bedrijven werden opgericht, kwam het snel op gang en groeide het team. Sinds 2014 werkt ons team in de Slowaakse stad Šamorín bij de Hongaarse grens. Aangezien Šamorín vroeger tot Hongarije en nu tot Slowakije behoorde, wonen er nog steeds veel Hongaren in dit grensgebied. Dit maakt het voor ons veel gemakkelijker om drie landen te bedienen vanuit één locatie.
Drie landen - één manager. Het jaar 2011 was behoorlijk spannend voor Andrej. Binnen enkele maanden ging Mercateo als eerste online in Slowakije en Tsjechië, Hongarije volgde het jaar daarop. Nadat deze drie platformen live gingen en de nationale bedrijven werden opgericht, kwam het snel op gang en groeide het team. Sinds 2014 werkt ons team in de Slowaakse stad Šamorín bij de Hongaarse grens. Aangezien Šamorín vroeger tot Hongarije en nu tot Slowakije behoorde, wonen er nog steeds veel Hongaren in dit grensgebied. Dit maakt het voor ons veel gemakkelijker om drie landen te bedienen vanuit één locatie.
Mercateo meets our needs with a very diversified catalogue, and also by reducing the number of suppliers in the single creditor model. Bombardier plans to make more use of Mercateo and implement it in other services.
Our collaboration with Mercateo is always very positive. They always analyse each problem thoroughly and then pinpoint the solution. That’s exactly what I expect from experts like Mercateo.
We have a close, long-standing professional relationship with Mercateo. Thanks to our highly transparent business cooperation, both parties are encouraged to increase their customer portfolio and make shared work processes more efficient.
Mathijs van der Meer, Inside Account Manager, E-Procurement, Conrad Electronic Benelux BV
Mercateo is a digital shop window offering a wide range of ‘C’ items and saving time and resources in a procurement world that’s increasingly moving towards digitisation.
Hager Group, Emilio Pizzioli, Country Sourcing Manager Italy
Our company has benefited from Mercateo for many years now. The platform is easy to use and straightforward, and has a huge range. It’s easy to find everything we need.
Agility Magyarország Kft, Krisztián Bielik, IT Manager CEES
Since implementation, we’ve saved time and money with every order.
Melecs EWS GmbH: Andreas Pinzker, Vice-President of Strategic Procurement
The Mercateo interface is so intuitive that basically any employee can use it to place orders.
BSH Hausgeräte GmbH Österreich: Jérôme Jarry, Head of Accounting/Credit Management/Purchase
We’ve worked with Mercateo from the outset to implement this aspect of our business and have grown together as a result – in terms of our tasks and internationally.
André Lückert, Head of Relationship & Master Data Management at innogy
I don’t think we had a particular edge, just the right partner. Mercateo has plenty of experience and the system runs smoothly, especially compared to other processes.
Mareike Wüste, Senior Procurement Project Leader of the Scout24 Group
Mercateo is a professional trading partner. We’ve had a good, trusting business relationship with them throughout our product portfolio for many years.
Hans-Peter Ripper, Head of Marketing SDA, Microsoft Deutschland GmbH
Being a global corporation, we set great store by honesty, professionalism, reliability, and the continuity of our partners. In Mercateo, we’ve found a platform that combines all these qualities.
JJörg Brünig, Senior Director Channel Germany, Fujitsu Technology Solutions GmbH
In 2004 was Heike Kleine de eerste leveranciersmanager bij Mercateo in Köthen. "Toen RWE ons uitnodigde om op de eProcure 2006 inkopersbeurs samen te werken, dachten wij na over wat grote klanten nodig hebben, kopen en wat de toegevoegde waarde is voor beide partijen", zo herinnert Heike Kleine zich. In die tijd was er geen verkoopafdeling zoals wij die nu hebben. In 2007 zijn we gestart met onze eerste key account RWE en Karl Czech, die de inkoopprocessen binnen de organisatie leidde. Karl Czech was enthousiast over de samenwerking en al snel ontstond er een informele samenwerking met Heike, wat een noviteit was voor de inkoopmanager. Door het langdurige partnerschap met RWE werd de aandacht van andere grote klanten op Mercateo gevestigd. "Het vindingrijke, interactieve werk en de ontwikkeling van onze eerste producten, zoals punch-out, view management en exclusive catalogues hebben we te danken aan de creatieve uitvoering van ideeën en de intensieve afstemming tussen de klanteis, haalbaarheid is en het leren van fouten", zegt Heike. Met deze stap heeft zij de basis gelegd voor de verkoop van vandaag. Zij staat nu aan het hoofd van het internationale Key Account team (Global Key Account Management).
Heike Kleine en Mercateo Directielid Bernd Schönwälder in gesprek met Karl Czech. Mercateo startte haar Key Accountmanagement in 2007 met de voormalige aankoopmanager van RWE.
Al voordat Benjamin Storm in 2015 bij Mercateo begon, had hij een vertrouwensband met Mercateo. Als strategisch inkoper had hij Mercateo als inkoopoplossing geïmplementeerd in zijn voormalige bedrijf Lehmann&Voss. "Wij hebben het volledige assortiment gebruikt: exclusive catalogues met verwerkings- en creditnota-procedures", zegt Benjamin, "in zeer korte tijd hebben we veel omzet gerealiseerd". Marco West van de MKB-verkoopafdeling begeleidde Benjamin destijds: "We hebben met Benjamin iemand die Mercateo echt begrijpt. Hij kan Mercateo ook heel goed overbrengen en we kunnen hem zo voor de camera zetten! Na een driedelige webinarserie in januari 2015 was Benjamin niet alleen blij met het publiek, maar ook met het bestuur. "Jongens als jij hebben wij nodig! We willen dat je voor ons komt werken," zei Sebastian destijds. Benjamin nam ontslag en begon bij Mercateo als eerste partnermanager. Even later startte hij de onderhandelingen met SAP Ariba voor een samenwerking. Vanaf juli 2017 gebruikt SAP Ariba officieel het nieuwe B2B-netwerk Mercateo Unite als infrastructuur voor de Ariba Spot Buy oplossing in Europa.
In 2004 solliciteerde Oliver Endert bij Mercateo. Hij was op zoek naar een werkgever waar hij zijn scriptie kon schrijven. Na een kennismakingsgesprek met Peter Ledermann, waarin ze spraken over voetbal en boekhoudkundige onderwerpen, kreeg Oliver de baan. Zijn moeder had hem liever eerst zijn scriptie zien afmaken. Op dat moment verliet de bestaande accountant het bedrijf en werd Mercateo Services opgericht. De accountancyfirma PWC was te groot voor het kleine Mercateo dat in 2004 in Köthen was gestart. Dus zei Peter Ledermann tegen Oliver: "Vergeet de scriptie, we gaan nu de jaarrekening doen!" - "Dat heb ik nog nooit gedaan," antwoordde Oliver. "Ik ook niet." antwoordde Peter. Als ervaren boekhouder hielp Oliver's grootmoeder haar kleinzoon. "Met deze knowhow en andere naslagwerken zijn we erdoorheen gekomen en hebben we drie jaarrekeningen tot een goed einde gekregen," zei hij. Oliver is nu de topexpert op het vlak van Europees belastingrecht en staat aan het hoofd van de afdeling Tax & Audit. Een jaar later dan gepland schreef hij zijn scriptie met een Mercateo-onderwerp als focus en kreeg een uitstekend cijfer. Moeder en oma waren dolblij.
In een radio-interview vertelt Oliver Endert hoe hij zijn grote geluk vond bij Mercateo in Köthen, zowel professioneel als privé.
Stephanie Polley (1.v.l.) met vele anderen die al jaren bij Mercateos werken. Meer dan 90 van de 600 medewerkers zijn minimaal tien in trouwe dienst bij Mercateo.
"Ik herinner het me nog als de dag van gisteren: In 2004 vroeg mijn vader mij cynisch of ik zeker wist dat ik wilde solliciteren bij een internetwinkel die pas zes maanden bestond", herinnert Stephanie Polley zich. In het sollicitatiegesprek legde Mercateo-directielid Peter Ledermann haar de nieuwe baan uit: "Wij hebben iemand nodig die voor het kantoor kan zorgen, er structuur in aan kan brengen en contactpersoon voor de gasten is", zei hij. In oktober 2004 is het allemaal begonnen. "Ik heb het officemanagement opgezet en vervolgens het aannamebeleid, de stages, de personeelsondersteuning en de loonadministratie overgenomen."
Eind 2004 gaf Peter Ledermann haar een andere opdracht: "Het kantoor barst al snel uit zijn voegen. We hebben nieuwe huisvesting nodig in Köthen." Slechts één straat verderop vond Steffi het gebouw aan de Museumsgasse 4 - 5. "De directie was helemaal enthousiast." Beneden was er een bowlingbaan, de twee bovenste verdiepingen zouden worden omgebouwd tot het nieuwe Mercateo-kantoor. Steffi hield toezicht op de bouw. "Ik vond het fantastisch dat Peter me zo vertrouwde en mij deze taak gaf. Maar ik kon 's nachts niet slapen. Zoveel gedachten spinden in mijn hoofd", zei Steffi. "Die tijd was heel vermoeiend, maar superspannend. Ik heb veel mensen en het vak van de bouwindustrie leren kennen. En hey, ik heb midden 20 mijn eerste bouwproject geleid. En elk jaar in oktober vraag ik mijn vader of hij nog steeds argwanend is."
"De functie van leveranciersmanager was mijn eerste baan na mijn afstuderen in 2007. Na vier jaar besloot ik een nieuwe professionele uitdaging aan te gaan om een voorproefje van het bedrijfsleven te krijgen en mijzelf verder te ontwikkelen. Hoewel ik overal nieuwe dingen heb geleerd, heb ik nooit meer een vergelijkbare bedrijfscultuur als bij Mercateo meegemaakt. Hier ben je niet alleen als werknemer, maar ook als mens aan de slag – dat is soms een uitdaging. Maar uiteindelijk zijn het juist de medewerkers die Mercateo een gezicht geven en mij het gevoel geven dat ik niet zomaar werk verricht, maar ergens deel van uitmaak. Dit "ergens" betekent zowel een uitbundig zomerfeest als een succesvol project of een teamevenement. Ik denk dat "mens" de belangrijkste reden was dat ik terug ben gekeerd naar Mercateo."
Door dik en dun: Steffi Wildgrube (rechts) en haar teamgenoot Claudia Hildebrandt op het Cross De Luxe 2017