Home » Afgelopen events » CEE e-Procurement Summit 2019

CEE e-Procurement Summit 2019

Op 11 april 2019 vond de derde editie van de Central and Eastern Europe (CEE) e-Procurement Summit plaats in Šamorín, Slowakije. Het evenement draaide dit jaar om hoe digitalisering en automatisering het werk van medewerkers en de organisatie van processen kunnen veranderen. Het evenement werd geopend door Andrej Ürge, Country Manager van Mercateo Slowakije.


Country Manager Andrej Ürge bij de opening van de 3e CEE e-Procurement Summit in Šamorin.

Péter Ákos Bod, voormalig gouverneur van de van de Hongaarse Nationale Bank, begon zijn lezing met een kijk op de economie van midden- en oost-Europa. De voornaamste uitdaging van de regio is dat goed opgeleide, jonge mensen migreren naar landen waar ze meer geld kunnen verdienen. De staten in de regio stonden ook onder druk door een handelsoorlog en waren tegelijkertijd afhankelijk van westerse investeerders. Deze problemen konden alleen worden opgelost door consequent te investeren in opleidingen en niet door samenlevingen te isoleren: Volgens Ákos kunnen alleen open grenzen en economieën op lange termijn voor welvaart zorgen.

Jonge inkopers veranderen inkoopprocessen

Dat de generaties die momenteel de arbeidsmarkt betreden bijzonder belangrijk zijn, beaamde ook James Marland, vicepresident van SAP Ariba. Door hun behoeften zouden zij de inkoopprocessen volledig kunnen veranderen: Ze kennen ongecompliceerde en snelle aankopen uit hun privéleven en willen ook graag deze winkelervaring op hun werk hebben. De sprekers benadrukten dat overbodige processen, incompatibele systemen bij de inkoop en het gebrek aan netwerkmogelijkheden verborgen kostendrijvers zijn die het succes van het bedrijf in gevaar kunnen brengen. Peter Ledermann, bestuurslid van Mercateo, presenteerde een oplossing voor meer standaarden en efficiëntere processen over de bedrijfsgrenzen heen.

Met het B2B-netwerk Unite biedt de Mercateo Groep voor het eerst bedrijven de mogelijkheid om met elkaar te netwerken via een neutrale en transparante interface. Een API-interface van Unite stelt inkopers in staat om leveranciers eenvoudig te integreren in hun eigen ERP-systeem. Leveranciers kunnen daarentegen een BusinessShop op Unite gebruiken om een groot aantal bestaande klanten gemakkelijker te bedienen en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken. Op deze manier kunnen de behoeften van de verschillende spelers in de B2B-sector met elkaar in overeenstemming worden gebracht en kunnen duurzame partnerschappen worden gecreëerd.

Automatisering: 30 procent van proceskosten besparen

Dat digitalisering niet alleen beperkt blijft tot het verbinden van systemen, verduidelijkten Martin Jonastík (IKEA Oostenrijk) en Zdeněk Pytlíček, Team Leader Procurement Performance in Innovation CR. In hun presentatie legden ze uit dat gedigitaliseerde processen en werkmiddelen sinds 1990 stap voor stap de inkoop aan het veranderen zijn. Zo hoorde het beroep van magazijnbediende aan het begin van de jaren negentig nog vast bij het proces. Vandaag de dag ziet het er echter anders uit: De behoeften zijn nu gedigitaliseerd in catalogi en veel werkstappen zijn geautomatiseerd. Mensen worden hierdoor niet overbodig gemaakt, aldus de sprekers: Wanneer creativiteit en flexibiliteit vereist zijn, kunnen geen robots worden ingezet. Bovendien vrezen belissingsnemers dat ze de controle verliezen en de kosten niet meer in de hand houden. Uiteindelijk, aldus Jonastík en Pytlíček, kan een consequente automatisering de kosten tot 30 procent verminderen.

Ook Zoltán Werle, Senior Consultant bij Horváth & Partners stemde in met deze inschatting. Hij presenteerde de resultaten van een onderzoek waarin precies deze besparingsmogelijkheden werden aangetoond. Dávid Pásztor, ook consultant bij IFUA Horváth & Partners, gaf een praktisch voorbeeld: “Vooral voor repetitieve taken zijn robots of geautomatiseerde processen ideaal. Correct geprogrammeerd, ze maken geen fouten en werken zonder onderbreking”. Hij presenteerde een applicatie waarmee leveranciers kunnen worden gezocht, geregistreerd en gecontroleerd. Dankzij de automatisering konden deze taken twaalf keer sneller worden uitgevoerd dan door mensen.

De mens profiteert van efficiënte machines

Gürkan Huryilmaz, General Director of Purchasing Turkije, ziet ook het potentieel van robots: “Digitalisering komt niet, het is er al. Dit proces dwingt bedrijven om anders te denken en nieuwe informatiebronnen te ontwikkelen”. Om concurrerend te zijn, moeten bedrijven kunnen vertrouwen op gegevens en deze kunnen gebruiken voor automatiseringsprocessen. Alleen als het datamateriaal goed is voorbereid, kunnen processen worden geautomatiseerd en kan de programmering zo nauwkeurig mogelijk worden uitgevoerd.

Jan-Henner Theissen, oprichter van targetP!, zegt dat verandering niet alleen een kwestie is van technische apparatuur, maar vooral ook van houding: Wie wendbaar en moedig is en direct aan de slag gaat, kan succesvol zijn. Deze aanpak moet niet alleen worden toegepast bij de inkoop, maar in alle bedrijfsprocessen.

Diversiteit succesvol stimuleren met digitale tools

Medewerkers die weten hoe ze moeten leven met verandering en diversiteit, creëren een klimaat in het bedrijf dat innovatie aanmoedigt en de deur opent naar nieuwe ideeën, zoals Tomáš Veit, hoofd inkoop bij Asahi Breweries, uitlegde. Jan Jarmuscczak, Vice President van NextBuy, toonde het potentieel van geoptimaliseerde processen en sloot met deze presentatie de dag af. Aan de hand van verschillende voorbeelden legde hij uit dat inkopers bij indirecte inkoop tot 4,5 uur per dag bezig zijn met administratieve taken. Omdat deze processen relatief eenvoudig te digitaliseren zijn, kan deze tijd in de toekomst worden gebruikt voor strategische taken en het genereren van winst voor het bedrijf. Dit zou niet alleen een positief effect hebben op de inkoopprocessen, maar ook op transactiebesparingen, kwaliteitsverbetering, cashflow en andere kerncijfers.

Impressies van het evenement

Details van het evenement


Wat CEE e-Procurement Summit 2019
Wanneer 11 april 2019
Waar x-bionic® sphere, Dubová ulica 33, 93101 Šamorín, Slowakije