arrow-downburgerchev-downclosedepartmentdownloadglobeloaderlocationloginmagnifiersearchuser facebooklinkedintwitterxingyoutube atbechczdeesfrgbhuieitnlplsk

De internationale aanduiding B2B, afkorting voor Business-to-Business, verwijst naar interacties of transacties tussen twee of meerdere bedrijven. Hierbij maakt het geen verschil uit of het gaat over de uitwisseling van goederen of het leveren van diensten. Voorbeelden zijn productiebedrijven, groothandel, zakenbanken en andere bedrijven die niet op de particuliere markt actief zijn. Met name op de gebieden van (afhandeling van) transacties, marketing en het herroepingsrecht treden er aanzienlijke verschillen op tussen B2B en B2C (Business-to-Consumer).

In het algemeen draait B2B om het ondernemingsbrede beheer van processen tussen fabrikanten, leveranciers, logistieke bedrijven, service providers en andere partners. In tegenstelling tot vroeger, toen er nog veel met papieren catalogi en faxen werd gewerkt, vindt deze handel vooral op het internet plaats, bijvoorbeeld op online platforms met e-marktplaatsen of op goederenbeurzen.

Doordat alle bedrijfsprocessen elektronisch afgewikkeld en verwerkt worden, kunnen bedrijven tijd en daarmee ook geld sparen. Vooral de handmatige processen en bijbehorende personeelskosten kunnen door e-procurement aanzienlijk gereduceerd worden. Hetzelfde geldt voor de administratieve kosten, omdat er minder rekeningen goedgekeurd moeten worden en minder leveranciers gekoppeld zijn. De factureringsprocedure levert verdere kostenbesparingen op, omdat de goedkeuring wordt overdragen aan de klant. Snelle levertijden zorgen bovendien voor lagere voorraadkosten.

Wanneer de volledige inkoop zich op een online marktplaats afspeelt en wanneer de exploitant tegelijkertijd handelaar met een single-creditor-model is, dan biedt dat veel voordelen. Omdat er nog maar één crediteur aangemaakt moet worden, terwijl men toegang krijgt tot honderden leveranciers, dalen de boekhoudkundige kosten enorm. Bovendien heeft de klant vanaf de eerste interesse in een product, over servicevragen na de aankoop tot de facturering of reclamatie maar één aanspreekpartner. Dit garandeert een snel bestelproces en betrouwbare levering.

In tegenstelling tot veel andere marktplaatsen biedt zakelijk inkoopplatform Mercateo een assortiment van meerdere miljoenen producten aan uit verschillende categorieën, en is daarbij tegelijkertijd de enige aanspreekpartner en crediteur.