Home » Afgelopen events » 10th BME eSolution Days

10th BME eSolution Days

Op 12 en 13 maart 2019 vonden de 10th BME eSolution Days plaats in Düsseldorf. Mercateo was dit jaar weer aanwezig met een eigen Mercateo Network Lounge. Gerenommeerde deelnemers uit het bedrijfsleven en de wetenschap discussieerden er over het thema ‘Platformeconomie in de inkoop’ en de Europese markt.

 
De platformeconomie ontwikkelt zich in Europa tot nu toe veel langzamer dan bijvoorbeeld in de VS of China. In de B2C lijkt de race al verloren, maar in de B2B ziet het er daarentegen anders uit. De sprekers benadrukten dat Europese bedrijven alleen een tegenwicht kunnen creëren als ze met elkaar samenwerken. Maar is het daar niet al te laat voor? Nee, zegt Frank Termer. “Misschien heb je het gevoel dat Europese bedrijven achterblijvers zijn, maar we zullen onze weg vinden”, zei hij in de Mercateo Network Lounge.

De onzekerheid overwinnen

Gegevensbeschermingsdeskundige, overheidsadviseur en partner bij Bird&Bird, Alexander Duisberg, noemde twee belangrijke hefbomen om platformeffecten aan de gang te krijgen. Ten eerste moet men de onzekerheid overwinnen; “We zagen deze terughoudendheid al tien jaar geleden bij het thema outsourcing. Outsourcing heeft daarom hier in Duitsland veel langer geduurd”. Ten tweede is er de betrouwbaarheid van het juridische kader. Een beslissende factor voor gebruikers is ook dat ze iets terugkrijgen voor hun gegevens, aldus Duisberg. Alleen op deze manier kunnen netwerken een grotere toegevoegde waarde bieden voor de betrokkenen. Volgens spreker Volker Schnittler zet de Mechanical Engineering Industry (VDMA) momenteel de ontwikkeling voort door startups te laten samenwerken met middelgrote bedrijven en hun IT-expertise te laten delen. “We willen ze samenbrengen om de digitalisering onder de knie te krijgen”, legt hij uit.

“Het beste netwerk wint”

Platforms en groeiende netwerken bieden een gigantisch potentieel voor inkoop. Christopher Messina, algemeen directeur van de Kloepfel Supply Group, riep bedrijven op hun blik te vernieuwen: “We lopen bijna tien jaar achter als ik de grote massa zie. Bedrijven worden nu aangespoord om na te denken”. Alles begint met de vraag: Wat is mijn core business, waar wil ik mijn middelen, tijd en geld aan besteden en waaraan niet? Messina ziet het gebruik van samenwerkingsverbanden en het vermijden van dubbele werkzaamheden als één van de grootste mogelijkheden van de economie: “Als bedrijven met hun verschillende kerncompetenties via een collaboratief platform zouden samenwerken, is het mogelijk om een hefboomeffect in gang te zetten dat nog niet concreet kan worden berekend”. Hij bevestigt daarmee Silvius Grobosch, bestuurslid van de Duitse vereniging voor inkoop en logistiek (BME), die in een interview met Mercateo zei: “Het is niet langer een klant-leverancier relatie, maar een netwerkrelatie. Dit is iets nieuws. Dat vereist moed. Maar er is geen weg omheen. Voor mij is het in de toekomst niet langer het beste individuele bedrijf dat wint, maar het beste netwerk.

Platformecononomie kan de B2B-sector veranderen

Voor Stefan Zeisel, professor Strategisch Inkoopmanagement aan de Hogeschool van Niederrhein, ontstaat er “echte synergie als je alles van A tot Z digitaliseert en geen afzonderlijke oplossingen hanteert. Als je dit aan elkaar koppelt, wordt de werkdruk minder”. Het gemiddelde Duitse bedrijf heeft volgens Wolfram E. Lipp, Senior Project Manager bij Roland Berger, nog mogelijkheden voor uitbreiding: “Wat ik zie, is dat er wel veel naar een oplossing gezocht wordt, maar dat niemand de eerste stap durft te zetten en bijvoorbeeld eens een robot installeert die de bestellingen van A naar B brengt of die de stamgegevens invoert!” Zijn advies: “Gewoon doen en niet wachten op ‘hét grote ding’ dat toch niet zal komen.” Lipp maakte ook duidelijk met welke uitdagingen leveranciers te maken hebben: “Waar speel ik op een gestandaardiseerde manier mee?“ “Op welk paard wed ik eigenlijk?” In de toekomst zal er volgens de inkoopstrateeg waarschijnlijk een ‘meta-platform’ moeten zijn dat alle platformen bundelt. De sprekers waren het erover eens dat Duitse bedrijven alles in het werk moeten stellen om internationaal succesvolle platformen op te zetten. De platformeconomie kan bestaande markten fundamenteel veranderen, vooral in de B2B-sector. Deze kans moet worden aangegrepen voordat het te laat is.

In Duitsland is er al een samenwerkingsplatform dat de mogelijkheid biedt om in Europa een tegengewicht te creëren: Via het B2B-netwerk Unite kunnen inkopers, handelaars en fabrikanten samenwerken en digitale transacties afwikkelen. Zodat de waardevolle structuren die Europa sterk maken nog sterker worden door digitalisering. De 11e editie van de BME eSolution Days vindt plaats van 24 tot 25 maart 2020.

Details van het evenement


Wat: 10th BME eSolution Days
Wanneer: 12 – 13 mei 2019
Waar: MARITIM Hotel Düsseldorf

Bronvermelding: De afbeeldingen op deze site zijn afkomstig van Mercateo en Eric Kemnitz