Home » Berichten » Testimonials » SAG

SAG

 
Thorsten Woike, inkoopdirecteur bij SAG group GmbH, presenteerde tijdens de 6e BME eSolutiondays in Düsseldorf over het thema ‘Usability in de inkoop’. Hij liet zien hoe een hoge acceptatie- en gebruikersquota voor de nieuwe inkoopoplossing van SAG bereikt werd en welke rol Mercateo hierin speelt.

Achtergrond van de inkoopreorganisatie drie en een half jaar geleden, was de wens naar een oplossing die de meest diverse inkoopfunctionaliteiten in één gebruikersinterface verenigt. Thorsten Woike kon voortbouwen op het reeds beschikbare SAP-systeem, dat toentertijd alleen rudimentair benut werd om de belangrijkste bestellingen af te wikkelen. Een groot deel verliep buiten het systeem om als ‘facturen zonder PO-referentie’. De inkoopdirecteur herkende dat zowel op het gebied van processen en automatisering, als ook bij het productgroepen management fundamentele veranderingen moesten komen.

Catalogi zijn via één klik bereikbaar voor gebruikers

In de nieuwe oplossing bleef SAP als ERP-systeem leidend. Het werd voor elektronische goedkeuringsprocessen aangevuld met Tradecore, de cloud-gebaseerde oplossing van de aanbieder Onventis. Mercateo completeert de oplossing door de integratie van SAG raamcontractcatalogi en interne catalogi, waarbij de Mercateo e-marktplaats met miljoenen artikelen als duidelijk voordeel wordt gezien. Overlappingen in het assortiment van SAG raamcontractleveranciers en de marktplaats van Mercateo zijn welkom, omdat hierdoor meer transparantie ontstaat m.b.t. prijzen, levertijden en verzendvoorwaarden. Het veelzijdige assortiment van Mercateo bespaart onderhandelingen met leveranciers die slechts een klein deel van het inkoopvolume uitmaken. Een verdere functionaliteit, die vooral door de bestelaanvragers van SAG gewaardeerd wordt, is de mogelijkheid om terugkerende behoeften te beheren in favorietenlijsten.

Wij gebruiken Mercateo voor de hosting van zowel interne- als externe catalogi, waardoor het geen verschil is of wij in het assortiment van de marktplaats van Mercateo zoeken en inkopen of in de raamcontractcatalogi van onze leveranciers. Dit zorgt voor een constante wisselwerking tussen onze raamcontractpartners met de marktplaats en vice versa.Thorsten Woike, Inkoopmanager

Bestelaanvragers betrekken maakt capaciteit vrij bij operationele inkopers

SAG heeft alle raamcontractcatalogi op één interface gebundeld. De 55 catalogi worden daarbij aangevuld met artikelen van de Mercateo e-marktplaats, zodat er nog maar zelden een vrije tekst bestelling wordt gedaan. Toentertijd had het bedrijf meer dan 700 leveranciers voor indirecte benodigdheden. Na een gefaseerde leveranciersreductie concentreert het bestelvolume zich op 100 raamcontractleveranciers, die met hun portfolio de behoeften van SAG grotendeels afdekken. Meer dan duizend gebruikers brengen per maand gemiddeld meer dan 2000 bestellingen op gang, die het elektronische vrijgaveproces doorlopen. “Aan de hand van het stijgende aantal maandelijkse bestellingen is duidelijk te zien dat de oplossing door onze gebruikers omarmd wordt”, luidt de conclusie van Thorsten Woike.

Gratis download

Download het presentatiemateriaal van de praktijkvoordracht hier ».

Over SAG

logo_SAG SAG is in Duitsland een toonaangevende service- en systeemleverancier voor stroom-, gas-, en waternetwerken, alsmede voor systemen voor de aanleg, levering en toepassing van energie en media. Meer dan 100 locaties bieden een landelijke dekking aan services voor energieleveranciers, industriële bedrijven, elektriciteitscentrales en transportbedrijven.
Oprichting: 1916
Branche: Energiediensten
Hoofdkantoor: Langen (Duitsland)
Medewerkers: 8.118 (in 2014)
Jaaromzet: 1,234 Mrd. € (2014)
Website: www.sag.de
Deel via: