Home » Testimonials » RWE

RWE

 
Procesoptimalisatie en kostenverlaging zijn al jaren van cruciaal belang voor de concerninkoop van RWE. Door de samenwerking met Mercateo werd het management van tail spend op internationaal niveau opnieuw ingericht.

Inkopers zijn voortdurend op zoek naar optimaliseringspotentieel. In dit verband komen ook steeds meer de structuren en processen voor de inkoop van tail spend in de focus te staan. Factuurgegevens van niet-elektronische bestellingen moeten manueel in het ERP-systeem worden ingevoerd en voor talrijke vrijetekstbestellingen moet het aanbod worden doorgespit en vergeleken. Maverick Buying en een groot aantal nieuwe leveranciers, die allemaal als crediteur in het systeem moeten worden ingevoerd, verhogen de administratieve lasten voor de inkoopafdeling en veroorzaken immense kosten.

RWE AG - Unternehmensbild Essen
RWE AG hoofdkantoor in Essen

RWE op zoek naar meer efficiëntie binnen de inkoop

Ook de concerninkoop van RWE stond voor de uitdaging om het inkoopproces aanzienlijk af te slanken. Veel behoeften werden niet via de elektronische catalogi gedekt en het was erg tijdrovend en kostenintensief om bestellingen bij enkele duizenden crediteuren te beheren. Hier werd een groot optimaliseringspotentieel gezien. Cruciale onderdelen van de nieuwe strategische koers waren de automatisering van de inkoopprocessen en het terugbrengen van het aantal leveranciers. Meer dan 10 jaar gelden begon het RWE-concern met het implementeren van een nieuwe e-procurement oplossing. “We waren echter op zoek naar een mogelijkheid om het management van de tail spend (c-artikelen) efficiënter te maken om grip te krijgen op de administratieve kosten” verklaart André Lückert. “Uiteindelijk hebben wij in 2008 een innovatieve oplossing gevonden – Mercateo.”

Meerwaarde voor de inkoop door systeempartnerschap

Een marktplaats met een omvattend industrieassortiment – waarvoor Mercateo de centrale contact en enige crediteur is – in combinatie met uitgebreide e-procurement functionaliteiten bleek de gewenste aanvulling te zijn op het bestaande SRM-systeem van de RWE. Alleen op het gebied van tail spend kon het energieconcern door middel van dit systeempartnerschap het aantal leveranciers duidelijk reduceren. Een ander voordeel is dat er veel sneller kon worden ingekocht, aangezien er nu niet meer in verschillende webwinkels en (papieren) catalogi hoeft te worden gezocht. Tegenwoordig dekt RWE circa 80 procent van de tail spend via het C-artikel-management van de indirecte inkoop. Hiermee is nog een doel van de nieuwe strategische koers van de concerninkoop verwezenlijkt: het reduceren van het aantal handmatige activiteiten voor transacties. “Wij handelen inmiddels meer dan 40.000 orderregels elektronisch af via Mercateo. Dankzij de elektronische koppeling met ons SAP-systeem, worden bestellingen digitaal afgehandeld en gearchiveerd, waardoor het inkoopproces ook hier aanzienlijk efficiënter en transparanter is geworden”, benadrukt Lückert.

Bovendien gebruikt RWE het inkoopplatform als een catalogusmanagementtool. Er zijn meer dan 100 raamcontractcatalogi, uitsluitend zichtbaar voor bestellers van RWE, op Mercateo geïntegreerd. Niet alleen kan het energieconcern zo de jarenlange relaties met zijn raamcontract leveranciers in stand houden, maar hij profiteert ook van speciale voorwaarden in raamcontracten waarover is vooronderhandeld. Mercateo neemt hiervoor bijna het gehele contentmanagement voor haar rekening. Daarmee komt voor RWE het tijdrovende onderhoud van catalogi te vervallen. Door de catalogus overkoepelende zoekfunctie kunnen alle producten, zowel van raamcontractleveranciers als ook het assortiment van Mercateo, met elkaar worden vergeleken. Met Mercateo hebben gebruikers een uniform interface, waardoor hun tevredenheid aanzienlijk is toegenomen.


Mercateo heeft ons de afgelopen vier jaar ontzettend geholpen om onze inkooporganisatie internationaal te consolideren en bij inmiddels zeven internationale dochterondernemingen uit te rollen.André Lückert, Hoofd Catalogus & Master Data, RWE Group Business Services GmbH

Internationaal geconsolideerde inkooporganisatie

Gezien het initiële succes van het systeempartnerschap in Duitsland, besloot de concerninkoop van RWE in 2011 het model ook internationaal te implementeren. Lückert verklaart: “Mercateo heeft ons de afgelopen vier jaar ontzettend geholpen om onze inkoopprocessen voor C-artikelen ook op internationaal niveau opnieuw in te richten, zodat wij deze nieuwe koers ook konden toepassen bij onze zeven internationale dochterondernemingen.” Door de samenwerking met Mercateo heeft RWE een efficiënt, uniform inkoopproces opgezet op internationaal niveau. Het energieconcern heeft in 2014 de RWE Supplier Award in de categorie „Quality Global“ uitgereikt aan Mercateo.
Als gevolg van het opnieuw inrichten van de inkoopprocessen voor tail spend, slaagde de concerninkoop van RWE erin om proceskosten aanzienlijk te verlagen. “Door het inkoopplatform te koppelen aan ons SRM-systeem hebben wij de procesefficiëntie verder kunnen verhogen. De gerealiseerde kostenreductie met de integratie van Mercateo is een absoluut succes voor ons”, concludeert André Lückert.
 

Gratis download

Download de complete case studie over de inkoopoplossing van RWE hier ».

 

Over RWE

logo_rwe-150x91 RWE is een van de vijf grootste elektriciteits- en gasleveranciers van Europa. Met knowhow op het gebied van de productie van bruinkool, het opwekken van elektriciteit uit gas, kolen, kernenergie en hernieuwbare energiebronnen, de energiehandel en de distributie van elektriciteit en gas is het concern actief in de gehele energiewaardeketen. RWE voorziet meer dan 16 miljoen klanten van elektriciteit en meer dan zeven miljoen klanten van gas.
Oprichting: 1898
Branche: Nutsbedrijf
Hoofdkantoor: Essen (Duitsland)
Bestuur: Peter Terium, (voorzitter van de raad van bestuur), Manfred Schneider (voorzitter van de raad van toezicht)
Medewerkers: 66.341 FTE (in 2013)
Omzet: 54,070 miljard Euro (2013)
Website: www.rwe.com
Deel via: