Home » Testimonials » SEW-EURODRIVE

SEW-EURODRIVE

 
Al decennialang verhoogt aandrijfspecialist SEW-EURODRIVE de productiviteit van zijn klanten. Ook intern hecht de internationaal opererende onderneming belang aan procesefficiëntie. Voor de indirecte inkoop sluit de oplossing van Mercateo er goed op aan. Maar dit is niet de enige reden waarom de introductie van Mercateo een succes was: de continue betrokkenheid van gebruikers zorgde voor een hoge mate van acceptatie.

SEW-Eurodrive - Hoofdkantoor Bruchsal
SEW-EURODRIVE hoofdkantoor in Bruchsal (Duitsland)

Met producten en oplossingen op het gebied van aandrijftechniek en automatisering houdt het familiebedrijf de economie in beweging. Ook binnen de eigen organisatie vertrouwt SEW-EURODRIVE op innovatieve oplossingen. Het is daarom niet verwonderlijk dat het bedrijf al in het midden van de jaren 2000 koos voor een catalogussysteem voor indirecte aankopen. Het assortiment werd op- en uitgebouwd en in 2013 hadden de gebruikers toegang tot 30 catalogi. Ondanks het brede assortiment was het gebruik binnen de onderneming laag, waardoor de automatiseringsgraad voor de inkoop van indirecte goederen laag bleef. “Het systeem was geen geïntegreerde oplossing, het was los stucwerk en de gebruikers waren dan ook niet zeer enthousiast”, herinnert zich Matthias Nicklas, Purchasing Investments & Services Manager bij SEW-EURODRIVE. Het zoeken naar artikelen – een centrale functie van een catalogussysteem – verliep te traag en ook de resultaten waren niet bevredigend. “Ik kan niet vinden wat ik nodig heb”, was een vaak gehoorde klacht van gefrustreerde gebruikers. De prestatie en het complexe beheer van het systeem leidden ertoe dat SEW-EURODRIVE in 2016 opzoek ging naar een andere oplossing.

Nieuwe partner gezocht, Mercateo gevonden

“We willen ons geen zorgen maken over schroevendraaiers”, aldus Nicklas. “Liever benutten we de expertise van ons team bij het begeleiden van thema’s die van strategisch belang zijn en waarde toevoegen, zoals bouwactiviteiten en investeringen”, beschrijft de inkoopexpert de rol van zijn afdeling. In de zoektocht naar een partner die het nastreven van deze doelen ondersteunt, werd Mercateo ontdekt, omdat het open platform vanwege het brede assortiment al eerder benut was door enkele medewerkers voor handmatige bestellingen. De combinatie van de Mercateo marktplaats met onze eigen klassieke catalogi en de integratie ervan in het ERP systeem was een interessante oplossing.

Met Mercateo konden we de inkoopautomatisering verhogen van 29 naar 41 procent. De producteigenschappen en een intensieve uitwisseling met de gebruikers waren hierbij de drijvende succesfactoren.Matthias Nicklas, Purchasing Investments & Services Manager, SEW-Eurodrive

Gebruikers nauw betrokken bij de nieuwe oplossing

De gebruikers in het bedrijf waren vanaf het begin betrokken bij de besluitvorming: “Tijdens een roadshow presenteerden we de Mercateo-oplossing aan de gespecialiseerde afdelingen. Onze boodschap aan alle betrokkenen was duidelijk: We doen dit niet voor onszelf, maar voor jullie, dus vertel ons hoe jullie erover denken”, kijkt Matthias Nicklas terug. De feedback was positief en inmiddels bestellen meer dan 1500 gebruikers op meer dan 50 locaties in Duitsland via verschillende gebruikersgroepen bij Mercateo. Mercateo Connect verbindt sinds het najaar van 2016 het ERP-systeem van het bedrijf met het inkoopplatform, waarop ook de raamcontractcatalogi van SEW-EURODRIVE worden gehost. Zo behouden medewerkers het overzicht en hebben ze gemakkelijk toegang tot het productgamma van de raamcontractleveranciers en tot het assortiment van Mercateo.

Rollout-Management intensief aangepakt

Ook na de invoering van de oplossing bleef het team van Matthias Nicklas in contact met de gebruikers. Zij vonden de interface zo intuïtief te gebruiken dat extra gebruikerstrainingen niet nodig waren. Desondanks werd een ‘How-to’ ontwikkeld waarin alle relevante thema’s terug te vinden zijn. Ook een telefonische hulplijn en een feedbackproces zorgen ervoor dat de verschillende specialistische afdelingen en gebruikers actief met elkaar in contact blijven. Enkele maanden na de start werd het implementatietraject bij SEW-EURODRIVE extern ondersteund door het Mercateo Rollout-Management. Het helpt nieuwe klanten bij de gebruikerspenetratie van hun oplossing en heeft op twee tijdstippen een webinar aangeboden, waarmee meer dan 100 gebruikers bereikt werden. “We weten dat een project alleen succesvol is als het ook echt geaccepteerd wordt door de gebruikers”, laat Mercateo adviseur Matthias Heinze weten. “Met de webinars konden we SEW-EURODRIVE actief ondersteunen bij de gebruikerspenetratie. Het formaat wordt zeer goed ontvangen, omdat we met weinig inspanning veel gebruikers kunnen bereiken.”

Automatisering verhoogd, tijd gewonnen voor strategische thema’s

De investering in de penetratie van de gebruikers heeft vruchten afgeworpen. “De inkoopautomatisering – die we meten met het catalogusquotum – ligt nu bij 41 procent. Voorheen was dit duidelijk minder met gemiddeld 29 procent”, rapporteert Nicklas verheugd. SEW-EURODRIVE bevindt zich op dit moment in de optimalisatiefase met Mercateo: de dekking uitbreiden, het missende productassortiment aanvullen. Matthias Nicklas vat samen: “Het gaat soepel.” En wat kunnen we daarna verwachten? “Naast onze dagelijkse werkzaamheden hebben we nu meer capaciteit voor strategische vraagstukken en nieuwe inkoopdomeinen. Ons bedrijf ondergaat bij een hoog groeitempo een transformatie op het gebied van digitalisering en internationalisering. We zullen ons dus zeker niet vervelen”, lacht Nicklas.
 

Over SEW-EURODRIVE

Logo_testimonial_SEW-Eurodrive SEW-EURODRIVE is één van de internationale marktleiders op het gebied van aandrijftechniek en aandrijfautomatisering. Het familiebedrijf houdt al meer dan 85 jaar talloze processen, fabrieken of machines op het gebied van aandrijftechniek in vele sectoren van de productie- en procesindustrie in beweging. De oplossingen van SEW-EURODRIVE worden wereldwijd ingezet.
Oprichting: 1931
Branche: Aandrijftechniek \ Aandrijfautomatisering
Hoofdkantoor: Bruchsal, Duitsland
Medewerkers: meer dan 16.000 FTE (in 2015/16)
Omzet: 2,7 miljard euro (2016/17)
Website: www.sew-eurodrive.de