Home » Pers en Media » Persberichten » Digitize or Die – zo slaagt digitalisering binnen de inkoop

De 4e Mercateo Executive Summit

Digitize or Die – zo slaagt digitalisering binnen de inkoop

Bij de vierde editie van de Mercateo Executive Summit in het Berlijnse ‘Adagio’ kwamen inkoopmanagers van talrijke Europese bedrijven samen. De deelnemers bespraken hoe zij de mogelijkheden van digitalisering kunnen benutten en hoe daarbij de diversiteit behouden kan worden. De nadruk op het belang van digitalisering binnen de inkoop werd gelegd door de Keynote van Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor. ‘Digitize or Die’ luidde de titel van haar presentatie. Hierin benoemde Wimmers belangrijke punten voor een succesvol geautomatiseerd inkoopproces.

De vierde Mercateo Executive Summit vond plaats onder een gewaagd motto: “Vorm de toekomst van uw bedrijf, voordat de toekomst uw bedrijf vormt”. Keynote-spreker Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor (voormalig CPO Deutsche Telekom), formuleerde het bij de aftrap nóg directer: “Digitize or Die”. De provocerende titel van haar Keynote was bewust gekozen, omdat digitalisering binnen de inkoop volgens Wimmers bedrijven voor grote uitdagingen stelt. “Iemand die alleen maar terug kijkt en erover nadenkt wat hem of haar in het verleden succesvol heeft gemaakt, zal niet alleen de overgang missen, maar er uiteindelijk ook aan onderdoor gaan”, beweerde Wimmers. Ze is echter niet volledig kritiekloos over digitalisering: “Altijd wanneer er om gezond verstand en creativiteit gevraagd wordt, kun je niet automatiseren. Dit benodigd onze heldere geest, onze ideeën: observeren, luisteren en dan nieuwe, innovatieve oplossingen vinden. Daarom moeten digitalisering en niet-digitalisering binnen de inkoop hand in hand gaan”.

Automatisering van het inkoopproces

“Vooral persoonlijke zakelijke relaties kunnen van digitalisering profiteren”, liet Mercateo directielid Bernd Schönwälder overtuigend in zijn presentatie zien. “De B2B-handel draait om relaties en de toegevoegde waarde voor bedrijven baseert zich voor een groot deel op deze betrekkingen. Digitale netwerken, die partijen met elkaar in contact brengen, worden een belangrijke aanvulling op de digitale strategie van bedrijven”, verklaarde Schönwälder. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat deze platforms neutraal blijven ten opzichte van alle partijen.

Tijdens de podium-discussie spraken Eva Wimmers, Ulrich Pieper (CPO RWE/Innogy), Thorsten Woike (CPO SAG) en Mercateo directielid Bernd Schönwälder over het thema “Mentaliteitsverandering in de inkoop”. Zij waren het er over eens dat men hierbij niet buiten de boot mag vallen. Medewerkers moeten door digitalisering binnen de inkoop ondersteund worden om creatief te zijn en een strategische bijdrage aan het bedrijf te leveren. Alleen op deze manier kunnen ook binnen de inkoop waardevolle bijdragen geleverd worden. Dit kunnen besparingen evenals geoptimaliseerde processen of een flexibelere bedrijfsstructuur zijn.

Vooravond van het BME-Symposium

Net zoals eerdere edities vond de Mercateo Executive Summit plaats aan de vooravond van het 51e BME-Symposium voor Inkoop en Logistiek. Als partner van de BME is Mercateo op het symposium vertegenwoordigd met een presentatie van Bernd Schönwälder. Het evenement wordt regelmatig bezocht door inkoopmanagers en deskundigen van concerns uit verschillende branches, om te discussiëren over trends in procurement. Voorafgaand aan het Symposium biedt de Mercateo Executive Summit bedrijven de waardevolle gelegenheid om te netwerken en ideeën uit te wisselen over de belangrijkste thema’s van e-procurement.