Home » Pers en Media » Persberichten

Persberichten

Online proceskostencalculator berekent besparingspotentieel

Proceskosten halveren en ruim een uur aan werktijd besparen, dat maakt het verschil uit tussen een conventioneel en een gedigitaliseerd inkoopproces. Tot deze conclusie kwamen de Hogeschool voor Techniek, Economie en Cultuur Leipzig (HTWK Leipzig) en Mercateo in een gezamenlijke studie. Op basis van deze nieuwe inzichten heeft Mercateo een proceskostencalculator ontwikkeld die op eenvoudige wijze laat zien waar besparingsmogelijkheden liggen en waar bedrijven deze toe kunnen passen.

Mercateo in 2017 opnieuw winstgevend gegroeid

De Mercateo-groep heeft in boekjaar 2017 voor het eerst de barrière van een kwart miljard euro omzet doorbroken. De cijfers voor 2017 tonen een omzet van 254 miljoen euro. De bruto-opbrengst steeg in vergelijking met vorig jaar met meer dan 20 procent tot ruim 29 miljoen euro, met een positief nettoresultaat. Sinds 2000 exploiteert Mercateo de inmiddels grootste B2B-marktplaats van Europa en in Duitsland sinds begin 2017 ook het B2B-netwerkvormingsplatform Mercateo Unite. De groep telt momenteel meer dan 500 werknemers in 14 Europese Landen.

Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop

Over het effect van digitalisering op maatschappelijke structuren en ondernemingsprocessen wordt momenteel veel gediscussieerd. Dit controversiële onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week plaatsvond in Berlijn. Vertegenwoordigers uit de wetenschap, consultancy en politiek, alsmede welbekende bedrijven waren het met elkaar eens - de digitale toekomst plaatst mensen op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie door inkoop.

Mercateo Studie: Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen

Een uur aan arbeidstijd besparen en daarbij de proceskosten voor het bedrijf halveren. Dit maakt het verschil tussen een conventioneel- en een gedigitaliseerd inkoopproces. Tot deze conclusie kwamen prof. dr. Holger Müller van de Hogeschool HTWK Leipzig en Elisabetta Bollini van Mercateo in de studie 'Indirecte inkoop in focus: besparingen en kansen'.

Mercateo versterkt kapitaalbasis

Mercateo heeft nieuw kapitaal aangetrokken om de groei van Europa's grootste B2B-marktplaats sterker te ondersteunen en om strategische investeringen in het nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite te doen.

SAP Ariba en Mercateo werken samen voor Spot Buy oplossing in Europa

De wereldwijd grootste marktplaats voor industriële goederen en diensten is zojuist groter geworden. Nadat SAP Ariba® Spot Buy met succes in Noord-Amerika, Australië en Latijns-Amerika gelanceerd werd, kondigde SAP Ariba vandaag het strategische partnerschap met Mercateo aan voor de lancering van SAP Ariba Spot Buy in Europa.

Mercateo in 2016 met 14% gegroeid naar omzet van €228 miljoen

Ook in boekjaar 2016 kon Mercateo de continue groei van de afgelopen jaren voortzetten. Met 228 miljoen euro is de omzet gestegen met 14 procent ten opzichte van vorig jaar (2015: 200 mln. Euro). De bruto-omzet steeg met 26 procent. Voor het lopende fiscale jaar 2017 is de koers duidelijk: ''We willen winstgevend blijven groeien en ons nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite in de markt vestigen'', aldus directielid Peter Ledermann.

B2B-netwerkplatform Mercateo Unite gelanceerd in Duitsland

Mercateo heeft het nieuwe B2B-netwerkplatform Mercateo Unite gelanceerd. Inkopers, leveranciers, fabrikanten en dienstverleners kunnen op deze infrastructuur hun systemen met elkaar verbinden en digitaal transacties afwikkelen, onafhankelijk van hun digitaliseringsgraad. Mercateo Unite levert daarmee een waardevolle bijdrage aan de discussie rondom digitalisering en de vormgeving van een Europees B2B-netwerk.

Digitize or Die – zo slaagt digitalisering binnen de inkoop

Bij de vierde editie van de Mercateo Executive Summit in het Berlijnse 'Adagio' kwamen talrijke inkoopmanagers van verschillende bedrijven in Europa samen. De deelnemers bespraken hoe zij de mogelijkheden van digitalisering binnen de inkoop kunnen benutten en hoe daarbij de variatie in het inkoopproces behouden kan worden.

Mercateo lanceert B2B inkoopplatform in Zwitserland

Internationaal opererende ondernemingen hebben vanaf september 2016 de mogelijkheid om het inkoopplatform van Mercateo ook in te zetten voor hun vestigingen in Zwitserland. Mercateo reageert zo op de stijgende vraag van concerns naar globale inkoopsystemen en –processen én versterkt haar positie als internationale inkoopoplossing.

Mercateo in 2015 met 25% gegroeid naar omzet van €200 miljoen

De Mercateo-groep kan weer een recordjaar vermelden: in 2015 groeide de omzet met 25 procent naar 200,2 miljoen (2014: 160,0 miljoen euro). In Europa is Mercateo hét online inkoopplatform voor de zakelijke markt waarmee bedrijven efficiënt hun indirecte benodigdheden kunnen dekken en inkopers en aanbieders effectief een netwerk kunnen vormen.

Digitale netwerken zijn de toekomst van B2B

Op 10 mei 2016 vond in de congreszaal van de Zoo in Leipzig de 2e Mercateo Supplier Day plaats. Meer dan 160 deelnemers uit de gebieden productie en fabricatie, groothandel, distributie alsmede handel en dienstverlening waren aanwezig bij verschillende lezingen, roundtable-gesprekken en praktijkvoorbeelden. De aanwezigen konden ideeën met elkaar uitwisselen en meer informatie krijgen over de actuele ontwikkelingen van digitale netwerkvorming op B2B-gebied en de verandering van de relaties tussen klanten en aanbieders van producten of diensten.

Assortimentsuitbreiding naar 4 miljoen artikelen op Mercateo.nl

E-Procurement platform Mercateo.nl heeft het assortiment binnen 1 jaar uitgebreid naar meer dan 4 miljoen artikelen en realiseerde hiermee een assortimentsgroei van 100% ten opzichte van 2014 (Nov. 2014: 2.1 mln. artikelen). Het online inkoopplatform maakt hiermee het grootste branche-overkoepelende assortiment voor bedrijven digitaal toegankelijk.

Mercateo in 2014 met 19% gegroeid naar omzet van € 160 miljoen

In het boekjaar 2014 realiseerde de Mercateo groep een omzetstijging van 19% naar 160 miljoen euro ten opzichte van 2013 (2013: 135 mln. euro). Sleutelfactoren zijn de duidelijke groei van het klantensegment, dat Mercateo als systeemoplossing voor de inkooporganisatie inzet, alsook de positieve ontwikkeling van de vestigingen buiten Duitsland. Zo werd bijvoorbeeld de omzet in Nederland meer dan verdubbeld. Voor het lopende boekjaar wordt een verdere versnelling van de groei nagestreefd.

Mercateo Supplier Day: B2B sales trends en perspectieven

Op 5 mei 2015 waren grote B2B-leveranciers uitgenodigd om tijdens de ‘Mercateo Supplier Day’ in Leipzig van gedachten te wisselen over de digitalisering van inkoopprocessen. Meer dan 100 deelnemers spraken over de uitdaging om in het tijdperk van platformen als aanbieder klanten te binden. E-commerce specialist Mercateo positioneert zich met nieuwe diensten voor handelaren als neutraal transactieplatform.

Mercateo lanceert B2B inkoopplatform in België

Internationaal opererende ondernemingen hebben vanaf 2 april 2015 de mogelijkheid om het inkoopplatform van Mercateo ook in te zetten voor hun vestigingen in België. Mercateo reageert zo op de stijgende vraag van concerns naar globale inkoopsystemen en –processen én versterkt haar positie als internationale inkoopoplossing.

Inkoopsystemen veranderen door nieuwe infrastructuren

Top executives en experts wisselen ideeën uit over veranderingen in inkoopsystemen tijdens de 2e Executive Summit van Mercateo op 11 november 2014 in de Sky-Lounge van het "ewerk" in Berlijn. Meer dan 50 directeuren en strategische inkoopmanagers van concerns zoals Deutsche Telekom, Vistaprint, Lufthansa en RWE, waren aanwezig op het exclusieve evenement over innovatieve e-procurementstrategieën.

Omzet e-procurementplatform Mercateo groeit naar 135 miljoen

Het multinationale e-procurementplatform Mercateo realiseerde in 2013 een omzet van 135 miljoen euro. Voor het van origine Duitse concern is dat een stijging van 4% ten opzichte van 2012 (2012: 130 mln. euro). Negatieve effecten als gevolg van de ontwikkelingen rondom Google zijn meer dan gecompenseerd door een sterke groei in de segmenten Key Accounts en International Business. De omzet door Key Accounts op het inkoopplatform steeg meer dan 50%. De omzet in Nederland en andere niet-Duitstalige markten is zelfs meer dan verdubbeld.

Assortiment groeit naar 2+ miljoen artikelen op mercateo.nl

Het assortiment van het e-Procurement platform Mercateo.nl is binnen vier maanden sterk gegroeid naar meer dan 2 miljoen artikelen. Sinds januari 2014 is hiermee het aanbod van 1,2 miljoen producten met een toename van 70% bijna verdubbeld. Doelstelling van het inkoopplatform Mercateo is het grootste branche-overkoepelende assortiment voor bedrijven en overheid efficiënt en online bestelbaar te maken.

Mercateo richt inkoopplatform in Verenigd Koninkrijk op

Met de nieuwe vestiging in Londen versterkt Mercateo vanaf 11 maart 2014 haar aanwezigheid in het gehele Verenigd Koninkrijk. Zakelijke klanten, leveranciers en fabrikanten uit Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland kunnen nu het inkoopplatform gebruiken dat de voordelen van een online winkel met omvangrijke e-Procurement functionaliteiten combineert.