Home » Pers en Media » In de Media » Vakmedia citeren positiepapier van ECC Köln over B2B marktplaatsen

Vakmedia citeren positiepapier van ECC Köln over B2B marktplaatsen

graphic_ecc-koeln-market-placeHet E-Commerce-Center (ECC) Keulen, geïntegreerd in het gerenommeerde IFH Köln, ontwikkelt en produceert regelmatig onderzoek en studies over belangrijke toekomstige thema’s van de digitale handel. In het najaar van 2017 onderzocht het instituut verschillende B2B marktplaatsen. Mercateo maakte hier natuurlijk deel van uit en werd beschouwd als ‘een grote internationale speler’. De vakpers, waaronder het e-commerce magazine, nam het positiepapier over. Ook enkele bekende namen binnen de branche, zoals bijvoorbeeld BusinessPartner PBS, berichtten erover.

Bedrijven in de B2B-branche kunnen tegenwoordig kiezen uit een breed scala aan online marktplaatsen waarop zij hun producten kunnen aanbieden. Maar wanneer loont de aansluiting op een B2B-marktplaats voor handelaren en fabrikanten? Wat zijn de bijzondere kenmerken van de afzonderlijke marktplaatsen en hoe onderscheiden ze zich van andere aanbieders? Om de beslissing eenvoudiger te maken voor bedrijven, staan deze en andere vragen centraal in het nieuwe positiepapier van het ECC Keulen: ‘B2B marktplaatsen – een overzicht van relevante spelers en hun kenmerken’.

Geen “one size fits all”-oplossing

Er bestaat volgens de onderzoekers geen “one size fits all”-oplossing voor de integratie van een B2B-marktplaats in het eigen bedrijfsmodel. In hoeverre een e-marktplaats bijdraagt aan het bereiken van bedrijfsdoelstellingen en (nieuwe) klanten hangt natuurlijk altijd af van de individuele situatie van een bedrijf. Waar B2B-bedrijven over het algemeen rekening mee moeten houden, legt Lennart A. Paul in een interview uit. Het belangrijkste om te doen volgens hem: nagaan welke online marktplaats relevant is voor de eigen branche en onderzoeken waar de meeste potentiële klanten te vinden zijn.

“B2B-ondernemers dienen de beslissing voor of tegen een marktplaats verbinding te nemen met het oog op de individuele situatie en de beschikbare online marktplaatsen. Want een verbintenis kan alleen succesvol zijn als dealer en markt optimaal op elkaar zijn afgestemd, onder andere qua doelgroep, industrie en processen.”
Mailin Schmelter, Senior Project Manager bij ECC Keulen

Hier kunt u meer te weten komen over de studie en het document downloaden.

Deel via: