Home » Berichten » Pers en Media » In de Media » “Netwerkplatform voor de B2B handel”

“Netwerkplatform voor de B2B handel”

Mercateo heeft zijn nieuwe B2B netwerkplatform Mercateo Unite onlangs in Duitsland geïntroduceerd. De komende jaren zal het verder uitgerold worden in andere Europese landen. Hiermee leverde Mercateo een bijdrage aan de discussie rondom digitalisering en de vormgeving van een Europees B2B-netwerk.

“Het platform Mercateo Unite maakt een digitale omgeving beschikbaar waarin inkoop en handel samen kunnen werken. Inkopers, handelaren en fabrikanten kunnen genetwerkt samenwerken en via dit netwerk transacties digitaal afwikkelen”, aldus Sebastian Wieser, oprichter en bestuurder van Mercateo. Als exploitant stelt Mercateo zeker dat deze infrastructuur neutraal opgesteld is ten opzichte van alle betrokken partijen: Mercateo Unite wordt onafhankelijk gebruikt door handelaren en fabrikanten, alsmede door de inkopende kant. “De deelnemers profiteren hierdoor van het beste van twee werelden: persoonlijk contact wordt gecombineerd met digitale ondersteuning”, legt Wieser de voordelen uit.

“Wanneer een elektronisch platform erin slaagt om zakelijke partners snel en veilig met elkaar te verbinden én hierbij diversiteit, innovatie en gestroomlijnde werkprocessen mogelijk maakt, dan levert het een belangrijke bijdrage aan de digitalisering van de economie”, is Silvius Grobosch, bestuurslid van de Duitse vereniging voor inkoop en logistiek (BME), overtuigd. Dat een dergelijk netwerk voor alle deelnemers – ondanks verschillen in digitaliseringsgraad – even bereikbaar moet zijn, wordt altijd weer opnieuw duidelijk in verschillende discussies met marktdeelnemers.

“Bij e-commerce is de levensvatbaarheid van bedrijven afhankelijk van in hoeverre zij geavanceerde, schaalbare en state-of-the-art systemen gebruiken, zonder daarmee te zeggen: ik kan het zelf.” zegt Martin Groß-Albenhausen, vervangend directeur van de Duitse vereniging voor e-commerce (bevh). “Dat is totaal anders dan hoe ondernemingen zichzelf tot nu toe hebben gezien: als je jezelf in de toekomst als onderdeel van een netwerk ziet, waarin je dingen met anderen deelt en van de prestaties van anderen profiteert, dan kun je in de ontwikkeling opschalen”, aldus Groß-Albenhausen.

Uitgebreide mogelijkheden

Voor handelaren biedt Mercateo Unite nieuwe mogelijkheden. Dat is in ieder geval de mening van Frank Kleine-Dingwerth, Key Account Manager bij Heinz Knust GmbH en verantwoordelijke voor de aanwezigheid van de handelaar op de online markt. Wij spraken met hem over de eerste ervaringen met Mercateo Unite.

ProfiBörse: waarom heeft u voor Mercateo Unite gekozen en welke voordelen levert dit op?
Kleine-Dingwerth: Er zijn verschillende voordelen voor zowel de klant als ook voor ons als dealer. In de eerste plaats ondersteunen wij onze klanten in hun digitaliseringsproces en trekken we nieuwe klanten aan. Daarnaast kunnen we persoonlijk contact houden met onze klanten ondanks deze digitalisering. Het is niet eenvoudig om te bepalen welk voordeel het belangrijkst is.

De logische volgende vraag: welke doelgroepen bereikt u met deze marktplaats?
Om te beginnen kunnen we over deze gesloten marktplaats onze bestaande klanten een dienst aanbieden die hen helpt hun eigen proceskosten te optimaliseren. Daarmee ondersteunen wij onze klanten bij de digitalisering van de inkoop. De charme van de marktplaats ligt in het feit dat ze binnen de marktplaats kunnen wisselen van aanbieder. Dit betekent dat ze niet alleen toegang hebben tot ons assortiment, maar ook dat zij het assortiment kunnen zien van dealers met een ander productportfolio en hierdoor bijvoorbeeld hun hele indirecte inkoop kunnen afdekken.

Maar dit is ook mogelijk op andere marktplaatsen, toch?
In principe wel, maar bij Mercateo Unite heeft de klant het voordeel dat hij individuele voorwaarden rechtstreeks met de detailhandelaar afspreekt, omdat het een “closed shop” is. Ze hoeven zich maar één keer te registreren en hebben daarna toegang tot een volledig geïndividualiseerde marktplaats.

Nogmaals over de doelgroepen: het is geen aangelegenheid voor de kleine vakman, toch?
Natuurlijk kan de vakman ook kopen bij Unite, maar het is voor ons in ieder geval niet de hoofddoelgroep. Via Mercateo Unite bedienen wij industriële klanten die behoefte hebben aan zeer specifieke producten en een breed scala aan informatie en diensten. Op het gebied van indirecte goederen of gereedschappen zijn zulke specificaties waarschijnlijk minder relevant. Maar als we bijvoorbeeld naar het gebied van rollagers of aandrijftechniek kijken, dan is informatie over de fabrikant en herkomst van producten enzovoorts zeer belangrijk.

Dit betekent dat de marktplaats voor een handelaar in machines en gereedschappen niet interessant is?
Door de tendens van klanten om, met name in de industriële sector, hun aankopen te centraliseren, is de marktplaats voor alle handelaren interessant. Vooral omdat de klant kan overschakelen tussen verschillende aanbieders op de markt en zo zijn totale behoeften kan afdekken. Hierdoor kan elke handelaar op Mercateo Unite zijn klanten steviger aan zich binden, nieuwe klanten genereren en hiermee de omzet verhogen. Daarnaast is er ook nog de Mercateo Shop. Het voordeel van Unite is dat de individuele voorwaarden voor de klant vastgelegd kunnen worden. De Shop biedt klanten, die nog niet zo ver gevorderd zijn in hun digitalisering, toegang tot dit gebied en de mogelijkheid om geleidelijk hun processen te digitaliseren.

Zou een eigen online shop met individuele klantvoorwaarden geen oplossing zijn?
Dit is uiteraard een mogelijkheid die we ook aanbieden. Maar de charme van Unite is om verschillende productgroepen te vinden op een platform met individuele voorwaarden, waarvoor ik me maar één keer hoef te registreren. Daarnaast ontvang ik als klant gedifferentieerde informatie over de producten en kan ik er zeker van zijn dat ik contactmogelijkheden heb in geval van problemen door de directe contactpersonen achter de aanbiedingen.

Kan Unite ook de service van de specialistische handel evenaren?
De goede informatie en de gerichte klantenservice die via het platform beschikbaar zijn, vormen voor ons een doorslaggevend voordeel. De daaruit voortvloeiende driehoeksverhouding tussen inkoopplatform, detailhandelaar en klant kan op andere platforms niet in deze vorm gerealiseerd worden. Het beslissende voordeel voor ons ligt in deze structuur van de individuele klantrelatie en de vertrouwensrelatie. Dit is gespecialiseerde handel op het net.

Pressespiegel ProfiBörse 03/2017
 
Bron: ProfiBörse 03/2017

Deel via: