Home » Afgelopen events » Mercateo Supplier Day 2017

De tijd van samenwerken op het gebied van e-commerce is aangebroken

Mercateo Supplier Day 2017

Met een oproep opende Ralph Hübner (Strategisch adviseur en partner bij Suberg Strategy Consultants), de Mercateo Supplier Day 2017: “Het tijdperk van samenwerking is aangebroken. Leveranciers en fabrikanten moeten strategische partnerschappen aangaan om hun krachten in het belang van de klant te bundelen”, verklaarde hij in de keynote. Hübner schetste hiermee voor de meer dan 300 deelnemers een beeld van trends in de digitale B2B-handel, die al langer door ontwikkelingen in de B2C-markt en door digitale platforms beïnvloed worden.

Neutrale platforms zijn belangrijk om een ongestoorde informatiestroom tussen klanten, leveranciers en fabrikanten mogelijk te maken, stelde Hübner in zijn lezing. Leveranciers en fabrikanten kunnen zo gezamenlijk opereren en innovatieve producten en oplossingen ontwikkelen. In de B2C-handel is het al een normaliteit de klantloyaliteit voor een merk of winkel te stimuleren door de gebruikerservaring van ondernemingen te optimaliseren. Deze trend zal zich ook in de B2B-handel doorzetten, is Hübner overtuigd.

Digitale platforms voor een sterke economie

Van cruciaal belang bij het gebruik van platforms is dat gebruikers kunnen participeren: “Bij Mercateo Unite is dat mogelijk”, verklaarde Hübner. Het nieuwe platform wordt door Mercateo in samenwerking met Duitse bedrijven ontwikkeld. “Wij in Duitsland leven van samenwerkingen. Duitsland is een B2B-land met enorm sterke en prestatiegerichte structuren. De B2B-handel is de dagelijkse praktijk van taakverdeling op zijn best”, legde Mercateo directielid Bernd Schönwälder uit.

Met het doel om deze zakelijke relaties ook buiten de Duitse grenzen uit te breiden, heeft Mercateo het platform Mercateo Unite gecreëerd. Bij digitalisering draait het erom operationele lasten te verlichten en meer ruimte voor het onderhouden van relaties te maken. Het netwerkvormingsplatform doet precies dit: digitalisering van standaardprocedures en meer ruimte voor persoonlijke relaties. “Mercateo Unite is ons aanbod om u met uw klanten te verbinden”, zei Bernd Schönwälder.

Presentaties downloaden

Download de presentaties van alle sprekers hier ».

Mercateo Unite als een neutraal platform voor ondernemingen

Mercateo Unite kan voor kleine- en middelgrote ondernemingen een belangrijke tool zijn, bevestigde Richard Reidl (directeur bij Reidl) in een praktijkvoordracht. Voor hem is digitalisering van de handel al lang aan de orde van de dag. Zijn medewerkers kunnen digitaal ondersteund advies geven en kunnen klanten in een speciale omgeving voor 24-uursleveringen op korte termijn goederen aanbieden. Daarvoor ontving de ondernemer een e-commerce-prijs. Desalniettemin verduidelijkt hij: “We zijn geen internetaanbieder, we zijn een werktuighandelaar met een online assortiment.”

“Natuurlijk werken wij ook met platforms, om aanwezig te zijn waar onze klanten aankopen doen.” Dat de eigen webwinkel voldoende is om klanten te binden, gelooft Richard Reidl niet. Bij de keuze van zijn distributiekanalen stelde hij duidelijke eisen: “Ik vindt neutraliteit, flexibiliteit, exclusiviteit en vertrouwen tussen de klant en mij belangrijk.” Deze kernpunten maakt Mercateo Unite in zijn ogen waar. Voor Reidl is het duidelijk dat de handel aan het veranderen is en dat je er als handelaar actief mee om moet gaan.

Samen succesvol digitaliseren

De ervaringen van werktuighandelaar Reidl werden ook bevestigd door sprekers van producerende bedrijven. Jan Grosser (Hoofd E-Commerce bij fischer) beschreef digitalisering als een leerproces waarbij men zich steeds aan moet passen: “Wij moesten onze video’s aanpassen aan verschillende kanalen, begrijpen waar de markt behoefte aan heeft.” Alleen zo is het mogelijk om onze verschillende handelaren zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Mercateo Unite is naar zijn mening het beste tool hiervoor: “Mercateo Unite past heel goed in onze verkoopstrategie omdat dat het digitaliseert wat wij bij fischer op de klassieke manier doen.

Ralf Kruse van PFERD schatte het potentieel vergelijkbaar in: “Sommige van onze klanten draaien een hoge omzet, maar kunnen hun webshop al jaren niet meer optimaal onderhouden.” Het bedrijf vertrouwt daarom op Mercateo Unite. Het platform voorziet de technische onderhoud en ontwikkeling, zo dat de fabrikant zich op zijn originele competenties kan focussen.

Discussies over e-commerce strategieën en waardecreatie

De namiddag van de Mercateo Supplier Day 2017 werd afgerond met diverse praktijk- en discussiefora. Sprekers lieten onder andere weten welk potentieel zij in Mercateo Unite zien. “We leven van de vakhandel. Wij zijn geen marketingbedrijf. We focussen ons op vakhandelaren”, verklaarde Stefan Lutter (Business Development manager bij Cherry). Het bedrijf wil Mercateo Unite als verkoopkanaal gebruiken om vakhandelaren nog beter te ondersteunen middels levering en onderhoud van content en door de mogelijkheid om speciale aanvragen makkelijker te verwerken. Bijvoorbeeld kunnen op maat gemaakte artikelen via Mercateo Unite bij de handelaren besteld en door Cherry geproduceerd worden. De neutraliteit van het netwerkvormingsplatform is daarbij een aspect waaraan het IT-bedrijf grote waarde hecht, zoals Stefan Lutter benadrukte.

Een vooruitblik met Mercateo Unite

Na talrijke netwerkmomenten sloot Mercateo oprichter Sebastian Wieser de dag af met een vooruitblik op de verdere ontwikkeling van het platform. Zo zal Mercateo Unite in de nabije toekomst worden uitgebreid met digitale koppelingen en nog beter aangepast worden aan de behoeften van de gebruikers. Ook benadrukte Wieser nog eens: “Wij positioneren ons neutraal ten opzichte van leveranciers, maar van concurrentie kunnen wij u niet redden.” Tegelijkertijd verzekerde hij: “Wij stellen het platform beschikbaar, maar de klanten blijven van u.” Deze uitspraak markeerde het einde van de Mercateo Supplier Day 2017 en vulde het motto met leven: samen bereiken we meer.

Details van het evenement


Wat Mercateo Supplier Day 2017
Wanneer 10 mei 2017
Waar Leipzig, Duitsland
Thema Trends en ontwikkelingen op digitaal B2B-gebied