Home » Afgelopen events » Mercateo Executive Summit 2019

Mercateo Executive Summit 2019

Creatief of efficiënt – Welke richting gaat de inkoop op? Op de 7e Mercateo Executive Summit op 12 november 2019 in Berlijn hebben auteurs van de bekende KPMG-studie Future-Proof Procurement de huidige inkoopwereld belicht. In de studie uit 2016 werden vier mogelijke toekomstscenario’s voor inkoop beschreven. Inmiddels is gebleken dat twee daarvan de inkoop domineren: maximale efficiëntie door automatisering en de creatieve inkoop.

 

Tegenstrijdigheden gaan soms juist hand in hand met elkaar, verklaarde Hannah-Mareen Zühlke, auteur van de KPMG studie en directeur van Roland Berger Strategy Consultants, op het podium van AXICA te Berlijn. De inkoop is niet gericht op extremen, maar op een mix van nieuwe benaderingen. Daarbij ontstaat er volgens Marcus Schüller, auteur van de KPMG studie en senior partner bij Roland Berger Strategy Consultants een spanningsveld waarin inkopers met de volgende uitdagingen te maken krijgen: zij moeten kijken naar hun eigen rol en de meetbare waarde die zij voor het bedrijf hebben en hoe zij het beste gebruik kunnen maken van digitalisering. “Dit spanningsveld zal niet verdwijnen, maar blijven bestaan in de inkoop,” aldus Schüller tegen de inkoopbeslissers en inkoopdeskundigen op het Mercateo-evenement. Daarom moet de inkoop in de eerste plaats sneller gaan nadenken en beslissen welke digitale aanbiedingen zij wil gaan gebruiken. Een belangrijke opgave, want tot nu toe is 70 tot 80 procent van het werk bij de inkoop gebaseerd op het uitvoeren van operationele taken en dat heeft ook gevolgen voor de strategische inkopers. Ze hebben daardoor geen tijd om zich te focussen op belangrijke dingen.

Oliver Elsner, Head of Global Category Management Commodities & Mobility, E.ON, beschreef de interactie tussen enerzijds ‘algoritmen als digitale procesbegeleiders’ en anderzijds ‘mensen als innovatie- en creativiteitsdrijvers’ in de inkoop als “Art and facts”. Zijn credo tijdens de Mercateo Executive Summit 2019 luidde: “Techniek gebruiken, maar je er niet door laten beheersen” en daarmee raakte hij één van de toekomstscenario’s van het onderzoek. “Technologie zelf brengt geen verandering teweeg, het is slechts een facilitator”, aldus Elsner in zijn presentatie. Naast technologie is er ook ruimte voor ‘kunst’; creatieve oplossingen in de inkoop die in het eigen bedrijf gezocht kunnen worden, in plaats van verstrikt te raken in AI-trends.

De veelgeprezen ‘kunst’ en ‘creativiteit’ uiten zich vooral in mogelijkheden om innovatief te zijn, kwamen de sprekers van de avond overeen. Dat wordt in de toekomst één van de belangrijkste taken: gezamenlijk met leveranciers innovaties omzetten, ideeën met start-ups en andersdenkenden uitwisselen om de eigen horizon te verbreden. Hannah-Mareen Zühlke en Mercateo directielid Berndt Schönwälder benadrukten: de sleutel tot innovatie in de inkoop is de uitwisseling met leveranciers via persoonlijke relaties. Het is dan ook duidelijk dat een reductie van leveranciers of crediteuren buiten het randassortiment fataal zou zijn. “Het kan zijn dat de toekomst nog veel meer van leveranciersrelaties vereist,” aldus Schönwälder. In principe spreekt zich niets uit tegen een zo breed mogelijk portfolio – afgezien van de beheersbaarheid in het proces. En dat kan worden opgelost met het juiste platform: Unite.

Hier vindt u de video’s van de lezingen van Oliver Elsner en Bernd Schönwälder.

Details van het evenement


Wat Mercateo Executive Summit 2019
Wanneer 12 november 2019
Waar AXICA Convention Center, Pariser Platz 3, 10117 Berlijn, Duitsland