Home » Mercateo-Intern » Mercateo Academy gelanceerd

Mercateo Academy gelanceerd

Bij Mercateo geloven we dat onze medewerkers de belangrijkste informatiebron zijn voor de onderneming. Met 400 collega’s uit verschillende vakgebieden zijn er veel achtergronden, competenties en ervaringen beschikbaar. Om deze vaardigheden verder te kunnen ontwikkelen is op 15 juni 2016 de Mercateo Academy gelanceerd. Hoewel de implementatie van het trainingsprogramma een aantal uitdagingen met zich meebracht, kan er na zes maanden gezegd worden: wij willen meer!

De Mercateo Academy is een intern trainingsprogramma dat trainingen op verschillende gebieden verzorgt. Het idee is om vaardigheden en expertise intern met elkaar te delen in een geformaliseerde situatie, zodat iedereen ervan kan profiteren. Want wanneer je zorg besteedt aan de interne organisatie, heeft dit ook een positieve uitwerking op externe relaties. Medewerkers kunnen zich door dit programma op zowel persoonlijk alsmede professioneel gebied verder ontwikkelen.

Na overleg met hun leidinggevende kunnen medewerkers deelnemen aan modules die voor hen interessant zijn. Er zijn meer dan 30 modules beschikbaar in de gebieden ‘soft skills’, ‘vakkennis & netwerken’ en ‘talen’. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld meer kennis opdoen over interne communicatie, conflictmanagement, over zakelijke inkoop, bedrijfsrecht en marketing. Ook kunnen zij een taalcursus Duits of Engels volgen om hun spreek- en schrijfvaardigheid te verbeteren. Het trainingsprogramma is een continu aanbod en dus wordt het aantal modules uitgebreid.

Het afgelopen half jaar is de Mercateo Academy bezocht door meer dan 300 medewerkers. Christiane Schmidt, HR bij Mercateo, zegt hierover: “Medewerkers doen vaak aanbevelingen over welke modules de Academy nog toe kan voegen of welke zij zelf aan kunnen bieden”. Trainingen vinden voornamelijk op locatie plaats, maar in de toekomst zullen modules beschikbaar zijn middels e-learning, zoals bijvoorbeeld een veiligheidstraining op het werk. Deelnemers kunnen aan het einde van een module digitaal feedback krijgen. Verder hebben zij de mogelijkheid om anoniem hun mening te geven en suggesties voor verbetering te doen.

Er wordt lovend gesproken over zowel de trainers als het project zelf: “Ik vind het Academy-concept geweldig. Medewerkers uit verschillende afdelingen kunnen zo hun vakkennis inbrengen en tevens elkaar beter leren kennen”, zegt Marie Vogel van marketing. De kennisuitwisseling vindt niet altijd plaats in de vorm van een lezing. Afhankelijk van het onderwerp kunnen de deelnemers interactieve workshops, informatiebijeenkomsten of leergroepen verwachten. Op deze manier kan iedereen zijn of haar vakkennis overdragen aan anderen.