Home » Afgelopen events » SAP Ariba Live Praag 2017

Aankondiging van strategisch partnerschap van SAP Ariba en Mercateo

SAP Ariba Live Praag 2017

SAP Ariba en Mercateo kondigden dit jaar op de Europese conferentie “SAP Ariba Live” een verstrekkend strategisch partnerschap aan. Ruim 1500 inkopers, aanbieders en partners van het Ariba-netwerk namen deel aan het evenement dat van 12 tot 14 juni 2017 plaats vond in het Hilton hotel te Praag. Mercateo was met Mercateo Unite als geprefereerde infrastructuur voor SAP Ariba Spot Buy niet alleen op de keynote sessions vertegenwoordigd, maar ook in de breakout sessions.

Bezoekers informeerden zich over innovaties en de strategische richting van SAP Ariba. Zij wisselden best practice-voorbeelden uit en konden nieuwe applicaties testen. De ‘SAP Ariba marktplaats’, breakout sessions en discussierondes, alsmede de drie plenaire sessies boden daartoe gelegenheid. Naast vakthema’s stonden ook maatschappelijke of economische vragen op de agenda, zoals de EU uittreding van Groot-Brittannië.


Wij zijn onder de indruk van deze samenwerking en verheugen ons erop dat content van Mercateo deel van het SAP Ariba platform wordt.Alex Atzberger, CEO, SAP Ariba

 
“Wij willen inkopers en leveranciers makkelijk en soepel met elkaar verbinden”, verklaarde Alex Atzberger (CEO van SAP Ariba) in zijn openingsspeech. Hij benadrukte welke rol innovaties en partnerschappen voor de onderneming spelen en maakte aan het begin van zijn keynote de samenwerking met Mercateo voor hun Spot Buy-oplossing in Europa bekend. Hiermee kunnen SAP Ariba-klanten hun raamcontractleveranciers voor basisbehoeften makkelijk integreren en tevens toegang krijgen tot meer dan 50 miljoen artikelen via de gekoppelde Mercateo e-marktplaats. De gebruikers van SAP Ariba Spot Buy beschikken hierdoor over een breed assortiments- en aanbiederslandschap voor indirecte inkoop, terwijl ze niet af hoeven te wijken van de ondernemings-eigen standaardprocessen.

Mercateo op het grote podium

Meer ruimte om details bekend te maken over de samenwerking van SAP Ariba en Mercateo was er tijdens de uitgebreide presentatie tijdens de plenaire sessie op de tweede dag van het evenement. Paul Devlin (General Manager bij SAP Ariba), lichtte het doel van het Spot Buy-proces toe: “Wij willen zeker stellen dat wanneer iemand in een organisatie iets wil kopen, hij het juiste artikel in een gecontroleerd proces en in overeenstemming met de richtlijnen van de onderneming bestelt – met een optimaal resultaat in termen van de kosten die de order veroorzaakt.” Om Ariba-klanten in Europa een oplossing te kunnen bieden, werkt SAP Ariba samen met Mercateo en gebruikt daarbij de neutrale multi-leveranciers-infrastructuur Mercateo Unite. Daarover zegt Paul Devlin: “Spot Buy is hierdoor configureerbaar en kan worden aangepast aan de bestaande inkooprichtlijnen.”

Image_tweet-alex-atzberger

Bernd Schönwälder (Directielid van Mercateo), benadrukte de kracht van Mercateo Unite: “We dragen met deze neutrale infrastructuur niet alleen zorg voor de inkoopkant, maar in gelijke mate ook voor de behoeften van leveranciers en stellen hiervoor processervices beschikbaar. Dit maakt het platform uniek.” Veel belangstelling werd gewekt door het feit dat Unite alle gekoppelde leveranciers onder één crediteur samenvat. Matthew M. Cromar (Senior Director bij SAP Ariba), toonde in een live demo hoe Spot Buy met Mercateo werkt. “Mercateo Unite is de volgende evolutionaire stap voor ons in Europa”, verklaarde Cromar. Schönwälder formuleerde het doel van Spot Buy als: “Let’s make tail-end spend awesome”.

Meer details over de werkwijze van Ariba Spot Buy en Mercateo vindt u hier ».

SAP Ariba en Mercateo presenteerden potentieel voor leveranciers

In een breakout session op 14 juni 2017 presenteerden Mercateo en vertegenwoordigers van SAP Ariba leveranciers-gerelateerde thema’s over de marktintroductie van Spot Buy in samenwerking met Mercateo. Met de Spot Buy-oplossing stellen talrijke leveranciers een breed en uitbreidbaar assortiment voor indirecte inkoop beschikbaar op het platform, zonder dat inkopers af hoeven te wijken van de ondernemings-eigen standaardprocessen. Richard Downs, Vice President Spot Buy Europa, en Claudio Pinto, Senior Director Strategic Partnerships SAP Ariba, stelden Spot Buy voor. Dorina von Heland (Country Manager Mercateo Benelux), ging verder in op de voordelen van de gezamenlijke oplossing.


Aanbieders bereiken via Spot Buy winstgevende klanten uit het SAP Ariba-netwerk, zonder individuele contracten af te moeten sluiten of te hoeven onderhandelenDorina Von Heland, Country Manager Benelux, Mercateo

 
“Aanbieders bereiken via Spot Buy winstgevende klanten uit het SAP Ariba-netwerk, zonder individuele contracten af te moeten sluiten of te hoeven onderhandelen”, aldus Von Heland. Deze mogelijkheid bestaat zowel voor bestaande leveranciers uit het Ariba-netwerk, als ook aanbieders die zich via Mercateo Unite als Ariba Network Seller willen kwalificeren. Zij kunnen hierdoor hun assortiment dáár aanbieden, waar het nodig is. Zonder al te veel moeite en met minimale proceskosten bouwen ze bestaande klantrelaties verder uit en hebben ze de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken.

foto_ariba-live-2017_04

Aan deze breakout session namen niet alleen vertegenwoordigers van de aanbiederskant deel, maar ook inkopers. Dit bood de gelegenheid om de neutrale rol van Mercateo als transactieplatform toe te lichten: één deelnemer van de inkoopkant stelde in de aansluitende discussieronde een vraag die de aanbiederskant betrof. Benjamin Storm (Partner Manager bij Mercateo) nam de vraag op zich en leidde deze verder naar vertegenwoordigers van de leverancierskant, die de inkoper direct antwoord gaf. “Dit was een goed moment om te illustreren wat wij met Mercateo Unite digitaal doen: wij staan neutraal tussen aanbieders en inkopers. Wij wikkelen transacties af, maar bemoeien ons niet met de relatie tussen beide kanten”, verklaarde Storm.

De originele slides van deze breakout session vindt u hier ».

Spot Buy met Mercateo Unite gepresenteerd aan inkopers

foto_ariba-live-2017_03

Op 12 juni 2017 introduceerde Mercateo in een gezamenlijke breakout session met SAP Ariba de Spot Buy-oplossing als een “maatwerk oplossing”. Ter introductie werd de actuele Spot Buy-video getoond. Richard Downs (Vice President Spot Buy Europe), verwoorde hierna de centrale boodschap: “SAP Ariba Spot Buy biedt een ‘consument-achtige’ inkoopervaring, aangestuurd door business control. Hierdoor kunnen gebruikers snel en eenvoudig een zeer groot assortiment doorzoeken en bestellingen plaatsen – in overeenstemming met het inkoopbeleid en de procedures van hun bedrijf.” De beschikbare leveranciers en hun content zijn vooraf al gekeurd. Inkopers hoeven voor de inkoop van indirecte goederen geen contracten meer te onderhandelen en kunnen nieuwe leveranciers makkelijk integreren.


Door het partnerschap kunnen klanten zich op strategische inkoopthema's concentreren, SAP Ariba en Mercateo zorgen voor de rest.Benjamin Storm, Partner Manager, Mercateo

 
Benjamin Storm, Partner Manager bij Mercateo, introduceerde aansluitend Mercateo en het transactieplatform Mercateo Unite en lichtte toe wat de samenwerking voor inkopers betekent: “Door het partnerschap kunnen klanten zich op strategische inkoopthema’s concentreren, SAP Ariba en Mercateo zorgen voor de rest.” Mercateo Unite fungeert daarbij als geprefereerde multi-leveranciers-infrastructuur, waarmee inkoop in een single-creditor-model mogelijk wordt. In juli 2017 gaat in Duitsland, Frankrijk en de UK de pilotfase voor Spot Buy van start. In 2018 wordt de oplossing in elf verdere Europese landen geïntroduceerd.

Details van het evenement


Wat SAP Ariba Live Praag 2017
Wanneer 13 juni 2017
Waar Hilton Prague – Pobřežní 1, 186 00 Praha 8-Florenc, Tsjechië
Thema Make procurement awesome

Bronvermelding: De afbeeldingen en video op deze site zijn afkomstig van Ariba en Mercateo