Home » Afgelopen events » Mercateo Supplier Day 2016 – aanbieders en inkopers verbinden

De 2e Mercateo leveranciersdag in Leipzig

Mercateo Supplier Day 2016 – aanbieders en inkopers verbinden

Digitalisering is niet in tegenspraak met het onderhouden van persoonlijke relaties: dat werd duidelijk op de tweede Mercateo Supplier Day in Leipzig op 10 mei 2016. In de congreshal bij de Zoo van Leipzig netwerkten aanbieders zowel digitaal als analoog. Meer dan 160 deelnemers uit de gebieden productie en fabricatie, groothandel, distributie alsmede handel en dienstverlening waren aanwezig bij verschillende lezingen, roundtable-gesprekken en praktijkvoorbeelden. De aanwezigen konden ideeën met elkaar uitwisselen en meer informatie krijgen over de actuele ontwikkelingen van digitale netwerkvorming op B2B-gebied en de verandering van de relaties tussen klanten en aanbieders van producten of diensten.

“De relatie tussen aanbieders en klanten is structureel aan het veranderen. De inkoper verwacht een lichte afwikkeling en tegelijkertijd persoonlijk advies, de aanbieders willen belangrijke vaste klanten behouden en toegang tot nieuwe verkoopkanalen krijgen”, aldus Lars Schade (directeur van het leveranciersmanagement bij Mercateo), over de uitdagingen van de verandering naar Industrie 4.0. Bij Mercateo gelooft men nog steeds in een-op-een-relaties tussen aanbieders en inkopers. Het platform maakt het mogelijk over één interface vele zakelijke relaties aan te gaan en zo netwerken te vergroten. Dit maakt het werk van de inkooporganisatie efficiënter en maakt tegelijkertijd nieuwe klantengroepen mogelijk, omdat veel klantrelaties, door het vele werk dat deze meebrengen, anders niet zouden kunnen ontstaan.

Digitaal netwerken

“Het juist kunnen beoordelen van ontstaande netwerken en daarin de kansen voor het eigen bedrijf te leren herkennen, is de belangrijkste uitdaging voor aanbieders, om in de toekomst stand te kunnen houden op de markt. Daarbij zijn wij het instrument, de moderator”, zegt Schade. Hoe aanbieders kunnen profiteren van Mercateo als netwerkplatform werd bij de presentatie van de Mercateo BusinessShops en de Mercateo AppStores getoond. Bij de acht roundtables konden de aanwezigen uit verschillende perspectieven informatie krijgen over de ervaringen van bedrijven die Mercateo al gebruiken.

Dominik Hecker (Eigenaar van Xt Verpackungen), legde in zijn lezing uit hoe hij met behulp van de Mercateo BusinessShop een nieuw verkoopkanaal kon opbouwen waarmee hij zowel nieuwe als bestaande klanten aan zich kon binden. “Het klassieke, analoge netwerk functioneert alleen lokaal of op zijn meest regionaal. Het digitaal netwerken opent voor ons hele nieuwe mogelijkheden. Wat de toekomst brengt? Ons kleine bedrijf kan opeens met de ‘groten’ meedoen.”

Maar ook voor grote bedrijven met succesvolle webwinkels biedt Mercateo aanzienlijke mogelijkheden. Andreas Reuter (Directeur van SSI Schäfer Shop), maakt in zijn verkoopstrategie gebruik van de Mercateo BusinessShop om een klant-specifiek aanbod te kunnen bieden. Daarbij investeert SSI Schäfer in duurzame groei en zo komen zij de vraag naar service van mens tot mens tegemoet, die voor veel bedrijven essentieel is. Digitalisering wordt door veel bedrijven als technische opgave gezien. De digitale verandering, of “digitale transformatie”, is hierbij eerder een thema dat in de bedrijfscultuur thuishoort. Andreas Reuter ziet in de praktijk de inkoop en de implementatie van de techniek niet als belangrijkste punten. Het is belangrijker om het relevantie van deze transformatie in de hoofden van de mensen te verankeren, dus ook bij de eigen medewerkers, en de vele kansen die de digitale verandering biedt te transporteren.

Concentreren waardescheppende activiteiten

Ook Sebastian Wieser (Oprichter en bestuurslid van Mercateo) bevestigt dit aan het eind van de dag, terwijl hij het heeft over zijn blik op de toekomst. Hij schetste de digitale netwerkvorming van morgen in de B2B-onlinehandel en legde uit hoe Mercateo deze visie wil omzetten: “Digitalisering is niet in tegenspraak met persoonlijke relaties, maar het ondersteunt ze en vult deze juist aan. Mercateo lost de thema’s digitalisering en systeemintegratie blijvend op en ontlast duurzaam de commerciële sector. Daardoor kunnen aanbieders van producten of diensten zich volledig op waardescheppende werkzaamheden concentreren.”

Na het grote succes van de eerste twee edities van het evenement en de positieve reacties van de deelnemers, zal Mercateo ook in de komende jaren de Supplier Day als vast punt vestigen om informatie te krijgen, om ideeën uit te wisselen en om te discussiëren over trends en ontwikkelingen op digitaal B2B-gebied.

Details van het evenement


Wat Mercateo Supplier Day 2016
Wanneer 10 mei 2016
Waar Kongresshalle am Zoo Leipzig, Pfaffendorfer Str. 31, 04105 Leipzig
Thema Trends en ontwikkelingen op digitaal B2B-gebied

Deel via: