Home » Afgelopen events » Mercateo Supplier Day 2015 – trends in e-commerce

Mercateo Supplier Day 2015 – trends in e-commerce

Meer dan 100 leveranciers en fabrikanten, waaronder bekende bedrijven als Staples, Kyocera en Fujitsu, kwamen op 5 mei 2015 bijeen in de oude Handelsbeurs van Leipzig om de digitalisering van inkoopsystemen en de nieuwe uitdagingen op het vlak van klantenbinding in de B2B-sector te bespreken. Tijdens presentaties werden verschillende perspectieven van e-commerce belicht en werd er ingegaan op het toenemende belang van inkoopplatforms en nieuwe vormen van netwerkvorming.

Op deze eerste Mercateo Supplier Day stonden vooral het potentieel van de online marktplaats centraal. Met nieuwe diensten voor aanbieders positioneert Mercateo zich als neutraal transactieplatform met als doelstelling om een 1-op-1-netwerk tussen aanbieders en klanten mogelijk te maken

 
Martin Gross-Albenhausen, directeur van de Duitse vereniging voor e-commerce en postorderverkoop (BEVH), lichtte als spreker aan hand van de B2B-Customer Journey de hogere eisen op het gebied van inkooppplatforms toe en benadrukte wat er zo bijzonder is aan Mercateo als Marketplace 3.0. De kern van zijn presentatie was dat handelaren zich bewust moeten zijn van de veranderingen op het gebied van inkoop: “We hebben het hier niet over postorderverkoop via internet. Ik wil het met u hebben over e-commerce en waarom het er nu op aankomt om de juiste koers te bepalen en de koers juist te bepalen”, benadrukte Gross-Albenhausen aan het begin van zijn presentatie. “Dominerende partners voor de inkoop zijn nu eenmaal platforms en de invloed hiervan zal alleen nog maar toenemen. […] We bevinden ons midden in een evolutie. De stationaire handel moet niet over eigen webshops, maar over platforms nadenken.” Online marktplaatsen zijn een paradigmaverandering en de handel moet hier anders voor gaan denken. Maar ze bieden bovendien ook een kans, want marktplaatsen zijn de perfecte plaats voor handelaren om nieuwe klanten te winnen.

Motivatie voor netwerkstrategie

Sebastian Wieser (Oprichter van Mercateo), beschreef de strategische achtergronden voor de rol van netwerkvorming en hoe Mercateo zich op de lange termijn zal positioneren. Hij sprak verder over nieuwe mogelijkheden voor aanbieders, bijvoorbeeld hoe ze met de ‘webwinkel voor handelaren’ de relatie tussen aanbieders en hun klanten kunnen versterken. Ook klanten, die het Mercateo-platform aan hun ERP-systeem hebben gekoppeld en met oplossingen zoals electronic selfbilling aanzienlijk kosten besparen, kwamen aan het woord. Marcus Eisele, teamleider Inkoopprocessen en -controlling bij MVV Energie, verduidelijkte uit het perspectief van een klant de nieuwe eisen aan leveranciers. Er werd gezocht naar een corporate multi-channel-oplossing om efficiëntere inkoopprocessen te realiseren en vooral het aantal kleine orders onder € 100,- te reduceren. Medewerkers van MVV willen niet lang naar een product moeten zoeken en niet tussen verschillende webshops moeten schakelen. Ook moeten prijzen transparanter zijn. Momenteel realiseert het bedrijf 25 procent van alle bestellingen via Mercateo. Volgens Eisele moet dit de komende jaren verder groeien naar een op de drie bestellingen.

Procesvoordelen voor handelaren

Lars Schade en Steffen Hammerla, respectievelijk directeur en teamleider leveranciersmanagement bij Mercateo, presenteerden op basis van praktijkvoorbeelden nieuwe en aantrekkelijke mogelijkheden voor handelaren om Mercateo in hun voordeel te benutten. Voor handelaren en fabrikanten zijn er uiteenlopende redenen om hun producten via Mercateo aan te bieden. Op gebieden zoals elektronische facturatie of credit checks loont het zich te bekijken hoe efficiënt de eigen processen zijn en in hoeverre Mercateo hierbij kan ondersteunen.

De Mercateo Supplier Day 2015 was een succesvol evenement en de deelnemers waren enthousiast over de relevantie van de onderwerpen en de presentaties. De ontwikkeling van e-commerce is net als de evolutie van marktplaatsen nog volop aan de gang. Daarom heeft Mercateo gepland om in de toekomst met regelmaat evenementen voor leveranciers aan te bieden.

Details van het evenement


Wat Mercateo Supplier Day 2015
Wanneer 05 mei 2015
Waar Alte Handelsbörse , Naschmarkt 1, 04109 Leipzig, Duitsland
Thema Trends in e-commerce

 
Meer informatie vindt u in het persbericht.

Deel via: