Home » Afgelopen events » Mercateo Executive Summit 2018

Mercateo Executive Summit 2018

Nu Europese economische netwerken creëren of overgeven aan het alternatief: Tijdens de 6e Mercateo Executive Summit op 13 november 2018 in Berlijn werden inkopers opgeroepen om platforms en netwerken eindelijk in hun voordeel te gaan gebruiken. Het is tijd om netwerken te creëren volgens Europese waarden en de mogelijkheden van digitalisering via platforms te benutten. Maar netwerken en platforms op zichzelf zijn niet voldoende. Er moet een volledig nieuwe manier van denken komen binnen de inkoop om de oude patronen te kunnen doorbreken. “Wij in Europa hebben samen een klus te klaren”, zei Mercateo directielid Bernd Schönwälder tijdens het openingswoord, “want platforms ontstaan niet zomaar, vooral niet in 2018”.

 

B2B netwerkplatforms creëren volgens Europese waarden

Volgens auteur en netwerkeconoom Holger Schmidt is het tijd om in actie te komen. “De Amerikanen domineren de B2C-platform business. Om dit in de B2B-handel te voorkomen moet er een Europese oplossing komen, zodat de B2B-platform business niet in handen valt van Amerikaanse- of Aziatische operators. Anders gaat het ten koste van onze welvaart”, aldus Schmidt tijdens zijn presentatie. “B2C-platforms zoals Google, Apple en Facebook trekken alleen van de Duitse markt al jaarlijks 25 miljard euro netto af en schuiven dit geld in handen van Amerikaanse platforms. Dit cijfer groeit elk jaar met 30 procent”, vervolgde hij, en onderstreepte hiermee de urgentie waarmee bedrijven de promotie van Europese digitale platforms moeten aanpakken.

Op technisch vlak ondersteunt Mercateo de communicatie en netwerkvorming tussen bedrijven met het nieuwe netwerkplatform Mercateo Unite. “Het platform fungeert als een ecosysteem. Wij zoeken constant naar nieuwe mogelijkheden om partijen vanuit verschillende functies deel te laten nemen”, schetst Schönwälder de visie van Mercateo. Inkopers, leveranciers, fabrikanten en dienstverleners krijgen via de neutrale infrastructuur van Mercateo Unite toegang tot de digitale markt en kunnen hierbij tevens in meerdere rollen optreden. “Dit is niet mogelijk met een marktplaats, daarvoor is een netwerkplatform nodig”, aldus Mercateo oprichter en directielid Sebastian Wieser: “We hebben geen intermediair nodig, we hebben een netwerkplatform nodig in B2B, we hebben innovatie van anderen nodig”.

De inkoper van de toekomst

Kai Nowosel, CPO van Accenture, beweert dat technische netwerkvorming via platforms slechts een deel van de innovatie is die inkopers moeten adopteren om zichzelf te disrupteren. Alleen met een fundamenteel nieuw begrip van de rol die inkoop in de toekomst zal gaan spelen, kan men een concurrentievoordeel behalen als bedrijf, aldus Nowosel. Hierbij hoort ook het afscheid nemen van voorheen belangrijke kerngetallen: “Savings zijn geen KPIs en geen definitie van het concurrentievermogen; het onderhandelen van betalingstermijnen is niet langer een kerncompetentie van inkopers”. Dit kunnen algoritmes overnemen. Inkoop moet zich losmaken van controle en compliance en zich focusseren op de concurrentievermogen van het bedrijf, ging Nowosel verder. De beste manier om dit te bereiken is door externe contacten te gebruiken om innovaties te ontdekken. Ga weg van het bureau en naar buiten, ‘daar is de actie’. “Als u actief zou zoeken naar innovaties en zou netwerken bij evenementen als deze, dan is dat een grote stap in de juiste richting”. Want innovatie komt bijna nooit tot stand in een stille kamer. Het ontstaat door samenwerking, in discussies of door gesprekken met nieuw ontdekte bedrijven; kortom: door te netwerken.

Details van het evenement


Wat Mercateo Executive Summit 2018
Wanneer 13 november 2018
Waar Alice Rooftop & Garden, Kantstraße 17, 10623 Berlin, Duitsland
Thema Europese economische netwerken creëren of overgeven aan alternatief

Deel via: