Home » Afgelopen events » Mercateo Executive Summit 2014

Mercateo Executive Summit 2014

De Sky-Lounge van het Berlijnse ewerk was het toneel voor de 2e Mercateo Executive Summit. Vooraanstaande persoonlijkheden uit de inkoopwereld en wetenschappers waren aanwezig bij het evenement van Mercateo om onder de titel “Feel the Future of Dynamic Procurement” de toekomst van de elektronische inkoop te bespreken.

Deze avond stond de vraag centraal hoe bedrijven door nieuwe platformstrategieën en netwerkmodellen toegang kunnen krijgen tot een haast onbeperkt aanbod. Er werd vooruit gekeken op strategische inkoopthema’s, innovatieve E-procurementoplossingen en inkooporganisaties, die een dynamische en complete dekking voor indirecte behoeftes mogelijk maken. Het exclusieve evenement richtte zich hoofdzakelijk op klanten en belangstellenden die de optimalisatie van proceskosten bij de strategische inkoop centraal stellen. De gastenlijst bestond uit de crème de la crème van het Duitse bedrijfsleven: vertegenwoordigers van onder andere RWE, Miele, Deutsche Lufthansa, Deutsche Post, E.ON, Deutsche Bahn, Vattenfall, Hermes, Heidelberger Druckmaschinen, Enervie-Gruppe en Volkswagen waren te gast in Berlijn.

 
Sebastian Wieser (Oprichter en directielid van Mercateo AG), gaf een overzicht van de actuele en toekomstige strategische ontwikkeling van het bedrijf: “De tijd waarin Mercateo alleen werd gezien als webshop voor zakelijke klanten, ligt achter ons. We bieden al jaren innovatieve e-procurementoplossingen die het gehele inkoopproces optimaliseren. Hier ligt de toekomst van Mercateo. We richten ons daarom niet meer op de acquisitie van de besteller zelf, maar op bedrijven als geheel, die Mercateo als systeem gebruiken. De groei in dit segment is adembenemend en draagt aanzienlijk bij aan de groei van het bedrijf. In 2014 zal die tussen 20 en 30 procent komen te liggen.”

Dat Mercateo zich met deze visie op de juiste weg bevindt, wordt nog eens onderstreept door de keynote speech die op de bijeenkomst werd gegeven. Gunter Dueck (Wiskundige, filosoof en voormalig CTO bij IBM), sprak over “De Cloud als superintegrator”. In zijn toespraak benadrukte hij de toenemende netwerkvorming op het internet, die ook in de B2B-sector niet meer te stoppen is. Het gaat er uiteindelijk om, voorzieningen te creëren, die eenvoudig zijn en te allen tijde functioneren. Mercateo bevindt zich reeds op deze weg en zal inkoopsystemen aanzienlijk veranderen.

In oktober heeft Mercateo, door de samenwerking met Vistaprint en andere partnerwebshops al een eerste stap gezet in de richting van een 360-graden-dekking voor indirecte inkoopbehoeftes. Sanjay Lobo (Vistaprint B.V.), sprak in zijn toespraak “Custom Services via Mercateo – the Vistaprint Perspective” over de voordelen van de samenwerking met het inkoopplatform vanuit het standpunt van een global player. Hij benadrukte in dit verband het unieke aanbod, de sterke groei en het grote klantenbestand van Mercateo, waaronder een grote vraag is naar individueel druk- en printwerk.

Henning Icken (Deutsche Telekom AG), sprak over een jarenlange, succesvolle samenwerking. Sinds 2010 is de Deutsche Telekom klant van Mercateo. In zijn toespraak “ONE.Catalogue – Met partners op weg naar succes” presenteerde Icken hoe het grote concern de inkoop heeft geherstructureerd en verder zal optimaliseren in samenwerking met Mercateo. Het doel van de samenwerking: operatieve inkoopprocessen – ook op internatinaal niveau – standaardiseren en een omvangrijk one-stop-shoppingconcept voor gebruikers opzetten. Dit met een verreikende integratie in de ERP-structuur die in de toekomst voor het hele concern beschikbaar is. Icken benadrukte ook dat het uitgebreide assortiment van Mercateo een voordeel is, want door het open-market-platform kunnen snel producten worden gevonden waar anders lang naar moet worden gezocht.

Sprekers van de avond:

Gunter
Dueck

Winnaar van de wereldwetenschapsprijs van de IEEE,
Chief Technology Officer (b.d.), IBM Duitsland

Sebastian Wieser

Oprichter en bestuur
Mercateo AG

Henning
Icken

Projectleider Content Management
Deutsche Telekom AG

Sanjay
Lobo

Vice President Global Strategic Partnerships,
Vistaprint B.V.

  Mercateo heeft grote doelen voor ogen. “Wij willen dat bedrijven alles bij ons kunnen inkopen”, gaf Wieser te kennen. “Het is nu al mogelijk, naast standaardartikelen ook configureerbare producten en diensten zoals visitekaartjes of brochures te bestellen. In de nabije toekomst willen we echter ook vluchten, seminars of hotels via het inkoopplatform aan gaan bieden. Daarmee wordt Mercateo dé interface in de B2B-sector, waarover alle zaken digitaal afgehandeld kunnen worden.”

De tweede editie van de Mercateo Executive Summit borduurt voort op de editie van in 2012. Het evenement moet zich verder ontwikkelen tot een platform dat leiders op het gebied van inkoop, verkoop, advies en wetenschap de mogelijkheid biedt van gedachten te wisselen over hun blik op economische, vaktechnische en technologische trends en visies. Mercateo biedt met het evenement ook een ongedwongen sfeer om te netwerken.

Details van het evenement


Wat Mercateo Executive Summit 2014
Wanneer 11 november 2014
Waar E-Werk Berlijn, Wilhelmstraße 43, DE-10117 Berlijn
Thema Feel the Future of Dynamic Procurement

 
Lees meer in het persbericht ».

Deel via: