Home » Afgelopen events » 21e Dag van Inkoop en Logistiek

21e Dag van Inkoop en Logistiek

Op 24 april 2018 organiseerde de Vereniging voor Inkoop en Bedrijfslogistiek (VIB) de 21ste keer de Dag van Inkoop en Logistiek in Antwerpen. Onder het motto ‘Embrace Technology, Invest in People’ kwamen ruim 350 inkoop- en supply chain management professionals bij elkaar op het netwerkevenement. Mercateo was ook dit jaar aanwezig met een stand op de beursvloer.

Naast een veelzijdig programma met (inter)nationale sprekers, academici en best practices bood de 21e Dag van Inkoop en Logistiek ook weer de mogelijkheid om te netwerken. Tijdens 4 plenaire en 21 breakout sessies deelden de sprekers hun visie over de impact van Robotisering, Artificiële Intelligentie, Internet of Things, Big Data en de 4e Industriële (R)evolutie.

Future-proof procurement voor Industrie 4.0

VIB-voorzitter Jos Marinus benadrukte in het welkomstwoord dat bedrijven moeten investeren in nieuwe kennis en samenwerkingsstructuren, sociale vaardigheden en change management om future proof te worden. Pas dan kan nieuwe technologie omarmd en gebruikt worden voor verdere groei en innovatie. Waar het in de 3e industriële revolutie draaide om digitalisering, gaat het bij Industrie 4.0 vooral om innovatie en netwerkvorming.

Arjan Van Weele, NEVI Professor Purchasing and Supply Management, bevestigde dit in zijn plenaire sessie over “Het veranderende bedrijfslandschap: 4 imperatieven voor inkoop”. Volgens hem moet binnen inkoop de focus verschuiven van traditionele kostenbesparing naar waardecreatie voor de onderneming, haar leveranciers én de samenleving. Inkopers moeten zich dus afvragen of zij voldoende bijdragen aan waardecreatie en of zij de nodige competenties hebben voor de inkoop van de toekomst.

In de deelsessie ‘Belgische bedrijven moeten digitale technologie omarmen’ ging Dimitri Huyghe van Hudicor verder in op de rol die procurement kan spelen. Volgens hem kan inkoop leidend zijn in het spotten van trends en mogelijkheden zodat bedrijven tijdig kunnen starten met digitale innovatie. “Mede door technologische innovaties verschuift de focus van operationele inkoop naar strategic purchasing. Om meer tijd vrij te maken voor belangrijke zaken kunnen randaankopen (C-artikelen) makkelijk digitaal afgedekt worden met systemen zoals bijvoorbeeld Mercateo”, stelde Huyghe.

De originele presentaties bekijken?

Download alle vrijgegeven presentaties van de plenaire en breakout sessies hier »

Tijd- en kostenbesparing door digitalisering

Hoeveel tijd en geld organisaties daadwerkelijk kunnen besparen met de digitalisering van de indirecte inkoop en tail-spend, konden bezoekers op de stand van Mercateo berekenen. Mercateo presenteerde hier de wetenschappelijke studie ‘Indirecte inkoop in focus: besparingen en kansen’, uitgevoerd in coöperatie met de Hogeschool HTWK Leipzig. Deze maakt verborgen kosten en onbenut besparingspotentieel zichtbaar. Op basis van de resultaten van de studie is een proceskostencalculator ontwikkeld waarmee bezoekers direct konden berekenen welke besparingen zij kunnen realiseren.

Robert Weitmann, Key Account Manager bij Mercateo, is tevreden over het evenement: “We hebben hier bestaande klanten ontmoet en hebben ook waardevolle gesprekken gevoerd met geïnteresseerde bedrijven die nog niet systeemklant van Mercateo zijn. We zijn erin geslaagd bij hen interesse te wekken voor onze oplossingen.”

Besparingspotentieel ontdekken

Benieuwd welke kostenbesparingen u kunt realiseren binnen uw inkoopproces?
Ontdek uw besparingspotentieel hier »

Details van het evenement


Wat 21e Dag van Inkoop en Logistiek
Wanneer 24 april 2018
Waar Koningin Elisabethzaal, Koningin Astridplein 20-26, BE-2018 Antwerpen
Thema Embrace Technology, Invest in People

 
Bronvermelding: De afbeeldingen op deze site zijn afkomstig van de VIB en © Philippe Wuyts Photography

Deel via: