Home » Afgelopen events » 7th BME eSolution Days

'De inkooporganisatie van de toekomst: slim en geïntegreerd'

7th BME eSolution Days

Hoe deze rode draad van de 7th BME eSolution Days omgezet kan worden, daarover discussieerden meer dan 1000 managers uit de inkoop, logistiek en supply chain in workshops, rondetafelgesprekken en solution-forums. Talrijke gesprekken rond de thema’s ‘netwerkvorming’ en ‘digitalisering’ vonden ook in de Mercateo Network Lounge plaats, waar Mercateo de aanwezigen uitnodigde om ideeën uit te wisselen en om nieuwe contacten te leggen.

Foto eLösungstage 2016

Mercateo presenteerde aan de deelnemers van de conferentie een visie die digitale netwerkvorming tussen bedrijven mogelijk maakt door aan te sluiten op een neutraal platform. De Mercateo Network Lounge bood de ideale gelegenheid voor geïnteresseerden om contact op te nemen met Mercateo of om ideeën uit te wisselen over de digitalisering van de inkoop met andere bedrijven. Bezoekers waardeerden de coöperatieve gesprekken en waren enthousiast over de innovatieve ideeën. Al op de avond vóór het evenement had Mercateo samen met de Duitse vereniging voor inkoop en logistiek (BME) de exposanten uitgenodigd voor een ontmoeting bij haar stand.

In de openingstoespraak op de eerste beursdag ging Christoph Feldmann (Directeur van BME) in op de nieuwe uitdagingen voor inkoopafdelingen. Op de vraag hoe belangrijk netwerkvorming voor de inkoop is, had hij een duidelijk antwoord: “Ik geloof dat het van cruciaal belang is! De onderneemster Beate Uhse zei ooit: de snelleren zullen de langzameren opslokken en niet de groten de kleinen. Ik wil daaraan toevoegen dat bedrijven die goed in netwerken geïntegreerd en gedigitaliseerd zijn, minder risico lopen. Ik ben ervan overtuigd dat netwerkvorming en digitalisering absoluut noodzakelijk zijn.” Daarmee stuitte hij niet alleen op veel belangstelling van de aanwezigen maar ook op het centrale thema van de Mercateo rondetafelgesprekken.

 
Rond het thema “Digitale netwerkvorming in de b2b-markt – zo makkelijk als bij Facebook” discussieerden op beide dagen vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de wetenschap in de Mercateo Network Lounge. Bernd Schönwälder (Bestuurslid van Mercateo), modereerde het rondetafelgesprek en begon de discussie met de volgende stelling: “Het verlagen van het aantal leveranciers is van gisteren – het aantal leveranciers gaat exploderen”. Platformen zoals Mercateo zullen het mogelijk maken vele leveranciers via één crediteur af te wikkelen. “Wat we met b2b-netwerkvorming bedoelen, zijn modellen zoals WhatsApp en Facebook, waar met elke nieuwe gebruiker de waarde voor alle gebruikers stijgt. We willen met de inkoop in deze richting gaan, zodat digitalisering niet alleen het vertalen naar digitale processen betekent, maak ook iets creëert waardoor het nut groter wordt voor ieder die zulke processen gebruikt”, benadrukt Schönwälder bij de opening van de discussieronde.

De positie van de inkoper aan het rondetafelgesprek werd onder andere door Jürgen Kreil (Heraeus), vertegenwoordigd. Hij bevestigde de stelling: “iets dat ons helpt, beide kanten tevreden stelt, het aantal leveranciers verhoogt en tóch het werk van de boekhoudkundige controle verlicht, zou ideaal voor ons zijn.” Aan de aanbiederskant verduidelijkte Marcus Biedermann (Delker), welk innovatievoordeel Mercateo voor zijn groothandelsbedrijf levert: “We runnen zelf heel succesvol een eigen shop, maar moeten echter toegeven dat we zulke technologieën door een begrensd budget zelf niet kunnen aanbieden. Daarom zijn we blij dat we met Mercateo als partner ons assortiment met een alternatieve technologie kunnen aanbieden.” De voordelen voor beide kanten vat Roland Reuter (Umicore) samen: “Voor ons is het een belangrijke punt dat we lokale leveranciers eenvoudig in ons netwerk kunnen toevoegen, zodat hun aandeel groter wordt. Dit is het potentieel dat wij voor de toekomst zien. Het levert voor leveranciers een nieuw verkoopkanaal en voor ons een nieuw inkoopkanaal. Dus precies de juiste weg.”

Holger Müller, professor voor bedrijfseconomie en Supply Chain Management (SCM), aan de Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur (HTWK) in Leipzig, benaderde de discussie vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Hij refereerde bij zijn uitleg aan het pas gepubliceerde onderzoek “Industrie 4.0: hoe veranderen de IT-systemen in inkoop en SCM?” dat hij samen met het BME, BMÖ en de universiteit Würzburg uitvoerde. Daaruit bleek dat ”tussen bedrijven in Duitsland grote verschillen bestaan wat betreft het gebruik van moderne IT-tools op het gebied van SCM. Maar een klein gedeelte heeft dus voor de nodige instrumenten gezorgd om zich verder te kunnen ontwikkelen op het gebied van Industrie 4.0”, zo sprak Müller. Evenwel wordt het gebruik van de tools door vele kleine onafhankelijke oplossingen, die individueel afgebeeld moeten worden, moeilijk gemaakt. “We hebben bedrijven, die catalogus-gebaseerde inkoopsystemen gebruiken, gevraagd hoe groot het inkoopvolume is dat over deze processen afgewikkeld wordt. De gebruiksintensiteit ligt hier in de afgelopen tien jaar, bij zowel kleine als grote bedrijven, tussen 40 en 60 procent. Er blijft dus ongeveer 50 procent van het potentieel ongebruikt.”

De motiverende gesprekken in de Mercateo Network Lounge lieten zien dat het thema digitale netwerkvorming zowel inkopers als leveranciers bezig houdt. Over één punt was iedereen het eens: in wezen moet het eenvoudig zijn! Mercateo is al op weg dit om te zetten.

Details van het evenement


Wat BME eSolution Days 2016
Wanneer 08 maart 2016
Waar MARITIM Hotel Düsseldorf, Maritim-Platz 1, 40474 Düsseldorf
Thema De inkooporganisatie van de toekomst: slim en in netwerken geïntegreerd