Home » Afgelopen events » 22e Dag van Inkoop en Logistiek

22e Dag van Inkoop en Logistiek

Op 7 mei 2019 vond de 22e Dag van inkoop en logistiek plaats te Antwerpen. Onder het motto ‘Bots & Bytes vs. People & Planet’ kwamen ruim 350 inkoop- en supply chain management professionals bij elkaar. Naast een veelzijdig programma met (inter)nationale sprekers, academici en best practices was er ook voldoende mogelijkheid tot netwerken. Daarnaast deelden sprekers tijdens 4 plenaire en 20 parallele breakout sessies hun visie over zowel technologische innovaties en digitalisering van processen als ook over duurzaamheid, sociale impact en circulair inkopen.

Mercateo was ook dit jaar aanwezig met een stand op de beursvloer en verzorgde samen met de KU Leuven en Xella een Keynote over ‘Digitalisering van de indirecte inkoop’. De volledige Keynote is hieronder te bekijken.

 

Digitalisering van Indirect Procurement

Uitgangspunt van de Keynote was dat bedrijven aanzienlijke besparingen kunnen realiseren door hun inkoopproces te digitaliseren, maar dat beslissingsnemers vaak niet over een betrouwbare dataset beschikken om een business case op te kunnen bouwen. Om hen concrete handvatten te kunnen bieden voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen, heeft de studie ‘Indirecte inkoop in focus’ (2017) voor het eerst de kosten voor verschillende inkoopprocessen en processtappen transparant en vergelijkbaar gemaakt.

Om te onderzoeken of de kostenfactoren in de Benelux significant verschillen van de initiële cijfers uit Duitsland, is er door de KU Leuven een replicatiestudie uitgevoerd. De opzet van het onderzoek en enkele resultaten van het onderzoek werden voorgesteld door Melissa Gerards van Mercateo, die samen met prof. Dirk van Lindt (Hoogleraar Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen) van de KU Leuven het onderzoek begeleidde.

De resultaten van de studie zijn vervolgens in een business case tastbaar gemaakt door Maikel Lekkerkerker (Head of Purchase NWE) van Xella Nederland. Hij liet zien hoe de implementatie van Mercateo impact heeft gehad op het succes van de inkoopactiviteiten, de medewerkers en de besparingen voor het bedrijf.

Keynote downloaden

Download de slides van de keynote ‘Digitalisering van de indirecte inkoop’ hier »

Hoeveel tijd en geld organisaties daadwerkelijk kunnen besparen met de digitalisering van de indirecte inkoop en tail-spend, konden bezoekers op de stand van Mercateo berekenen middels een proceskostencalculator. Dit tool is ontwikkeld op basis van de resultaten van de studie en maakt binnen enkele stappen verborgen kosten en onbenut besparingspotentieel zichtbaar.

De toekomst van inkoop: Bots & Bytes vs. People & Planet

In de plenaire sessies werd daarnaast benadrukt dat technologische innovaties overal om ons heen zijn en dat de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Van nieuwe smartphones tot kunstmatige intelligentie en robotica. Al deze innovaties worden ontwikkeld om een probleem op te lossen of om bepaalde handelingen te automatiseren of digitaliseren. Aan de andere kant moeten we volgens Frank Geerts, Vice President van de VIB ook stil staan bij thema’s zoals duurzaamheid en het centraal stellen van mensen en werknemers. Het zijn geen buzzwords meer, het wordt van organisaties verwacht en maakt deel uit van een nieuwe realiteit.

Dat digitalisering geen bedreiging is, maar juist een bevrijding, bevestigde Saskia Van Uffelen, Digital Champion Belgium, in haar plenaire sessie “Digitalisering is voor creatieve durvers”. Volgens haar moeten bedrijven weg van traditionele denkbeelden en juist ruimte vrijmaken voor creativiteit en innovatie. Alleen dan wordt digitalisering een springplank naar meer economische welvaart en een groter persoonlijk welzijn.

Details van het evenement


Wat 22e Dag van Inkoop en Logistiek
Wanneer 7 mei 2019
Waar Koningin Elisabethzaal, Koningin Astridplein 20-26, BE-2018 Antwerpen
Thema Bots & Bytes vs. People & Planet

 
Bronvermelding: De afbeeldingen op deze site zijn afkomstig van de VIB en © Philippe Wuyts Photography