Home » Pers en Media » Persberichten » Mercateo in 2016 met 14% gegroeid naar omzet van €228 miljoen

Ontwikkeling Mercateo concern: Jaarresultaten 2016

Mercateo in 2016 met 14% gegroeid naar omzet van €228 miljoen

Ook in boekjaar 2016 kon Mercateo de continue groei van de afgelopen jaren voortzetten. De omzet groeide met 14 procent naar 228 miljoen euro (2015: 200 mln. Euro). De brutowinst steeg met 26 procent. Mercateo exploiteert sinds het jaar 1999 de inmiddels grootste B2B-marktplaats van Europa en in Duitsland sinds begin 2017 ook het B2B-netwerkvormingsplatform Mercateo Unite. De groep is actief in 14 Europese landen en heeft meer dan 400 werknemers in dienst.

Het jaar 2016 was voor Mercateo weer een jaar van winstgevende groei. ”De helft van de omzet hebben wij gerealiseerd met klanten die ons als systematische inkoopoplossing gebruiken. Zij hebben Mercateo aan hun ERP- of SRM-system gekoppeld waardoor een hechtere relatie ontstaat en meer van het potentieel gerealiseerd kan worden, aldus Peter Ledermann, bestuur van Mercateo. ”Het aandeel van dit klantensegment konden wij sterk verhogen en hier zullen we ook in de toekomst de focus op blijven hebben.” Ook de Europese aanwezigheid van Mercateo werd verder uitgebreid. Zo werden in Spanje en Italië lokale entiteiten opgericht en werd de marktplaats onlangs ook in Zwitserland gelanceerd.

Ook op het gebied van personeel is Mercateo gegroeid. ”Afgelopen boekjaar zijn 50 fte erbij gekomen en we zien zeer weinig fluctuatie, wat een goede bevestiging is voor de duurzaamheid van onze HR-strategie”, zegt Peter Ledermann enthousiast. Dit wordt ook door de buitenwereld erkend: Mercateo werd bekroond met de titels ‘Top opleidingsbedrijf 2016’ en ‘Familie-vriendelijke onderneming 2016’.

Voor het lopende boekjaar is de koers duidelijk: ”We willen winstgevend blijven groeien en ons nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite in de markt vestigen”, zegt Ledermann over de plannen van de onderneming. ”Naast spannende marketing- en verkoopthema’s, gaan we Mercateo Unite technisch verder ontwikkelen om gebruikers nieuwe features aan te kunnen bieden. We maken digitalisatie makkelijker toegankelijk voor bedrijven en steunen hiermee diversiteit en samenwerking.”