Home » Nieuws

Nieuws

eWorld Procurement & Supply 2018

Voor de 18e keer trok de ‘eWorld Procurement & Supply’ op 28 februari 2018 een internationaal publiek aan in London. Sinds 2001 heeft het Britse evenement zich ontwikkeld tot één van de meest omvattende fora voor innovatie en technologische oplossingen in Europa op het gebied van inkoop en supply chain management. Mercateo presenteerde zich voor de vijfde keer met een stand en verzorgde tevens een lezing.

Vakbeurs Facilitair 2018

Op 24, 25 en 26 januari 2018 vond de 20e editie van de Vakbeurs Facilitair 2018 plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Tienduizenden professionals bezochten het evenement dat geheel in het teken stond van het delen van kennis, informatie en innovaties. Mercateo was vertegenwoordigd met een eigen stand op de beursvloer en verzorgde twee lezingen.

Mercateo Jaaroverzicht 2017

Net zoals ieder jaar was ook 2017 een spannend jaar voor Mercateo. Samen met SAP Ariba, 's werelds grootste marktplaats voor industriële goederen en diensten, kondigden we op de Europese conferentie van SAP Ariba in Praag een verstrekkend strategisch partnerschap aan voor een Spot Buy oplossing in Europa. Daarnaast was Mercateo ook aanwezig op interessante evenementen in onder andere Nederland en België. In het jaaroverzicht vindt u een samenvatting van wat ons de afgelopen twaalf maanden bezig heeft gehouden. Veel leesplezier gewenst!

Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop

Over het effect van digitalisering op maatschappelijke structuren en ondernemingsprocessen wordt momenteel veel gediscussieerd. Dit controversiële onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week plaatsvond in Berlijn. Vertegenwoordigers uit de wetenschap, consultancy en politiek, alsmede welbekende bedrijven waren het met elkaar eens - de digitale toekomst plaatst mensen op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie door inkoop.

52nd BME Symposium Purchasing and Logistics

Mercateo presenteerde zich van 8 tot 10 november 2017 met twee stands op het 52e BME Symposium in Berlijn. Op de stand van het inkoopplatform Mercateo lag de focus op de nieuwe proceskostencalculator. Een tool waarmee bedrijven met slechts enkele klikken het besparingspotentieel van hun inkoopproces in kaart kunnen brengen. Verdere hoogtepunten zijn te zien in de video review .

Mercateo Executive Summit 2017 - Digitaal, genetwerkt, flexibel

De Mercateo Executive Summit heeft zich in de afgelopen 5 jaar gevestigd als een belangrijk evenement op de agenda van besluitvormers uit het bedrijfsleven, consultancy, wetenschap en politiek. Dit jaar leerden de deelnemers hoe bedrijven hun werknemers kunnen overtuigen van digitalisering en zij kwamen meer te weten over samenwerking tussen SAP Ariba en Mercateo.

Mercateo Studie: Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen

Een uur aan arbeidstijd besparen en daarbij de proceskosten voor het bedrijf halveren. Dit maakt het verschil tussen een conventioneel- en een gedigitaliseerd inkoopproces. Tot deze conclusie kwamen prof. dr. Holger Müller van de Hogeschool HTWK Leipzig en Elisabetta Bollini van Mercateo in de studie 'Indirecte inkoop in focus: besparingen en kansen'.

Mercateo versterkt kapitaalbasis

Mercateo heeft nieuw kapitaal aangetrokken om de groei van Europa's grootste B2B-marktplaats sterker te ondersteunen en om strategische investeringen in het nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite te doen.

NEVI Inkoopdag 2017 - futureproof procurement

Onder het motto 'digitalisering van inkoop' kwamen meer dan 250 inkoopprofessionals bij elkaar tijdens de NEVI Inkoopdag 2017 op 22 juni in Nieuwegein. Hét Nederlandse netwerk voor inkopers (NEVI) verzorgde diverse plenaire sessies, workshops, deelsessies en een informatiemarkt waarop ook Mercateo vertegenwoordigd was met een eigen stand.

SAP Ariba Live Praag 2017

SAP Ariba en Mercateo kondigden dit jaar op de Europese conferentie "SAP Ariba Live" een verstrekkend strategisch partnerschap aan. Ruim 1500 inkopers, aanbieders en partners van het Ariba-netwerk namen deel aan het evenement in Praag. Mercateo was met Mercateo Unite als geprefereerde infrastructuur voor SAP Ariba Spot Buy niet alleen op de keynote sessions vertegenwoordigd, maar ook in de breakout sessions.

SAP Ariba en Mercateo werken samen voor Spot Buy oplossing in Europa

De wereldwijd grootste marktplaats voor industriële goederen en diensten is zojuist groter geworden. Nadat SAP Ariba® Spot Buy met succes in Noord-Amerika, Australië en Latijns-Amerika gelanceerd werd, kondigde SAP Ariba vandaag het strategische partnerschap met Mercateo aan voor de lancering van SAP Ariba Spot Buy in Europa.

20e Dag van Inkoop en Logistiek

De VIB organiseerde op 11 mei 2017 voor de 20e keer de Dag van Inkoop en Logistiek met als thema "De Toekomst van Inkoop en Supply chain management powered by PEOPLE - PARTNERSHIPS - TECHNOLOGY". Ruim 350 inkoop, logistiek en supply chain management professionals bezochten het netwerkevenement en ook Mercateo was aanwezig met een beursstand.

Mercateo Supplier Day 2017

Naar de Mercateo Unite Supplier Day 2017 in Leipzig kwamen 300 gasten uit productie- en handelsbedrijven. Het centrale thema van de dag was 'coöperaties in de digitale B2B-wereld'. Met de presentatie van het netwerkvormingsplatform Mercateo Unite liet Mercateo zien welke bijdrage zij hieraan levert. Discussie- en praktijkfora vormden de invulling van de dag, volledig gericht op het motto: gezamenlijk meer bereiken.

"Vaarwel, achterdocht!"

"Acht op de tien middelgrote bedrijven is zelf nog niet actief op het gebied van e-commerce en online handel. Wanneer het de moeite waard is en hoe je erin slaagt", belicht het magazine Creditreform. Een van de ondervraagde e-commerce experts is Matthias Wachter van FRAKO. Hij vertelt over de voordelen van het werken met Mercateo en hoe FRAKO haar reserveonderdelenhandel met een Mercateo BusinessShop heeft gedigitaliseerd.

Mercateo in 2016 met 14% gegroeid naar omzet van €228 miljoen

Ook in boekjaar 2016 kon Mercateo de continue groei van de afgelopen jaren voortzetten. Met 228 miljoen euro is de omzet gestegen met 14 procent ten opzichte van vorig jaar (2015: 200 mln. Euro). De bruto-omzet steeg met 26 procent. Voor het lopende fiscale jaar 2017 is de koers duidelijk: ''We willen winstgevend blijven groeien en ons nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite in de markt vestigen'', aldus directielid Peter Ledermann.

Amazon Business en de gevolgen

Het vakblad 'BusinessPartner PBS' heeft twee belangrijke vragen over Amazon Business en de gevolgen voor de B2B-handel gesteld aan professionals uit het veld. Ook Lars Schade van Mercateo, Directeur Leveranciersmanagement, werd gevraagd.

B2B-netwerkplatform Mercateo Unite gelanceerd in Duitsland

Mercateo heeft het nieuwe B2B-netwerkplatform Mercateo Unite gelanceerd. Inkopers, leveranciers, fabrikanten en dienstverleners kunnen op deze infrastructuur hun systemen met elkaar verbinden en digitaal transacties afwikkelen, onafhankelijk van hun digitaliseringsgraad. Mercateo Unite levert daarmee een waardevolle bijdrage aan de discussie rondom digitalisering en de vormgeving van een Europees B2B-netwerk.

8th BME eSolution Days - focus op platformen

Van 14 tot 15 maart 2017 namen ruim 1.200 beursbezoekers deel aan de 8e BME eSolution Days in Düsseldorf. Onder het motto "De inkooporganisatie van de toekomst: het potentieel van digitalisering benutten", discussieerden de deelnemers tijdens workshops, rondetafelgesprekken en solution-forums over best practice oplossingen en de toekomst van digitalisering.

eWorld Procurement & Supply 2017

Mercateo was voor de vierde keer met een stand aanwezig op de eWorld Procurement & Supply in London, één van de belangrijkste evenementen in Europa op het gebied van inkoop. Thema's dit jaar waren onder andere het managen van bedrijfsrisico's in een volatiele wereld, collaborerende inkoopnetwerken en procesoptimalisatie.

Digitize or Die – zo slaagt digitalisering binnen de inkoop

Bij de vierde editie van de Mercateo Executive Summit in het Berlijnse 'Adagio' kwamen talrijke inkoopmanagers van verschillende bedrijven in Europa samen. De deelnemers bespraken hoe zij de mogelijkheden van digitalisering binnen de inkoop kunnen benutten en hoe daarbij de variatie in het inkoopproces behouden kan worden.

Niet bang voor transparantie in e-commerce

"Mercateo is er van overtuigd dat de toekomst van B2B niet zit in leveranciersreductie, maar juist in diversiteit. Dit vereist een neutraal platform dat de relatie tussen aanbieder en inkopers niet verstoort", schrijft Mercateo Lars Schade (aanbieder management) in een gastartikel voor e-commerce-magazin.de. Hij verduidelijkt zijn visie aan de hand van het voorbeeld van Xt Verpackungen.

Vakboek 'Platform Revolution'

Uber, Booking.com, Facebook – Platforms brengen een omwenteling teweeg in ons dagelijks leven. Dat dit niet alleen met consumenten succesvol werkt, maar ook met bedrijven, laat Mercateo momenteel zien. Genoeg redenen voor de auteurs van het vakboek 'Platform Revolution' om Mercateo als een buitengewoon voorbeeld van een netwerkmodel te citeren.